اتمر: اظهارات عمران خان در مورد ایجاد حکومت موقت مداخله در امور داخلی افغانستان است

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به اظهارات عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در مورد ایجاد حکومت موقت در افغانستان گفته است که اظهارات آقای خان مداخله‌ی صریح در امور داخلی افغانستان است.

آقای اتمر امروز (سه‌شنبه، 6 حمل) در یک رشته توئیتی گفته است که تصمیم در مورد آینده‌ی حکومت و سیاست در کشور را رهبر یک کشور همسایه نه، بلکه مردم افغانستان می‌گیرند.

او همچنان گفته است: «برای وضاحت؛ موضع ما درباره‌ی تشکیل یک دولت موقت پس از ۲۱ می شدیداً یک مسأله‌ی داخلی، براساس نگرانی ملی مشروع و کاملا سازگار با قانون اساسی ما است. صرف‌نظر از هرگونه برداشت خارجی، ما همچنان این مسأله را دنبال خواهیم کرد.»

مشاور پیشین امنیت ملی که خودش یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری است، این اظهارات را پس ازآن مطرح کرده است که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته (دوشنبه، 5 حمل) در صحبت با خبرنگاران در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان گفته است که حکومت افغانستان یک مانع در روند صلح کشور است و راه‌حل احتمالی رفع این مانع، ایجاد حکومت موقت در افغانستان می‌باشد.

او افزوده است: «این‌که ایجاد حکومت موقت و برگزاری یک انتخابات آزاد در افغانستان چقدر زمان را در بر خواهد گرفت، من نمی‌توانم چیزی بگویم.»

از سویی هم، اقای اتمر روز گذشته (دوشنبه، ۵ حمل) در همایشی در ولایت بلخ نیز گفته بود که پس از اول ماه جوزای سال جاری موعد کار حکومت وحدت ملی به پایان می‌رسد.

به گفته‌ی او، بعد از این تاریخ ادامه‌ی کار حکومت وحدت ملی هیچ نوع مشروعیتی ندارد و باید حکومت موقت بر اساس احکام قانون اساسی تشکیل شود.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور امروز (سه‌شنبه، ۶ حمل) در واکنش به گفته‌های آقای اتمر و عمران خان، صحبت‌های آقای اتمر را «رقص به ساز کشورهای همسایه» خوانده، گفته است: «رقص دولت موقت با ساز همسایه!!»