جان بس: خلیل‌زاد مجری پالیسی رییس جمهوری و وزارت خارجه امریکا است

اطلاعات روز: جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد به‌ عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای، مجری پالیسی و دستورالعمل‌های رییس‌جمهوری امریکا و وزارت خارجه‌ی آن کشور است.

سفیر امریکا در افغانستان امروز (سه‌شنبه، 6 حمل) در نشستی که با خبرنگاران در کابل داشت، با اشاره به مذاکره‌ی اخیر دوحه میان آقای خلیل‌زاد و طالبان گفت که در پایان این نشست نگرانی و اضطراب در میان افراد مختلف در سراسر افغانستان ایجاد شد و دلیل آن اطلاعات غلط و تبلیغاتی طالبان بود که پخش کردند.

او افزود که در نشست دوحه، امریکا به نمایندگی از دولت و یا مردم افغانستان شرکت نکرده است، بلکه فقط روی دو موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی با نمایندگان طالبان صحبت کرده است.

آقای بس گفت: «خلیلزاد تلاش می‌کند که فرصتی را برای افغان‌ها فراهم کند که در آن افغان‌ها خود روی موضوعات تصمیم بگیرند. برای اشتیاق افغان‌ها به صلح ما بی‌صبرانه منتظر شروع گفت‌وگوها هستیم.»

او اظهارات اخیر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان را که آقای خلیل‌زاد را متهم به پیش‌برد برنامه‌ی شخصی‌اش در روند صلح کرده است، رفتار غیرحرفه‌ای خواند و افزود که امریکا در ارتباط به این اظهارات تصمیم‌های مشخص گرفته است.

او گفت که امریکا پس از این با دولت افغانستان و مقام‌های افغان که متعهد به یک آجندای عمومی به حمایت از نیروهای امنیتی و مردم افغانستان اند و با تمام توان برای ختم جنگ تلاش می‌کنند، از نزدیک کار می‌کند.

سفیر امریکا گفت: «ما کار خود را با تمام این افراد ادامه می‌دهیم تا یک راه درست را پیدا کنیم و یک گروهی از افغان‌ها را در میز مذاکره با طالبان گردهم بیاوریم تا طالبان از یک بخش بزرگ مردم افغانستان بشنوند.»

در ماه حوت سال گذشته حمدالله محب در حاشیه‌ی نشست شورای امنیت سازمان ملل در صحبت با خبرنگاران گفته بود که زلمی خلیل‌زاد به‌خاطر اهداف شخصی خود می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار گیرد.

این اظهارات واکنش‌های جدی مقام‌های امریکایی را برانگیخت. دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا آقای محب را فراخواند و گفت که حمله بر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا است. اندکی پس از آن رویترز به نقل از منابع آگاه خود نوشت که آقای هیل در تماس تلفنی به اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان گفته است که پس از این مقام‌های امریکایی با حمدالله محب کار نخواهند کرد.

از سوی هم سفیر امریکا در بخشی از صحبت‌های خود گفت که امریکا با افغانستان رابطه‌ی استراتژیک دارد و در هژده سال گذشته از نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم افغانستان حمایت کرده و برای پیش‌رفت این کشور بیش از هر کشور دیگر سرمایه‌گذاری کرده است.

وی همچنان از پیشرفت در نشست دوحه یادآور شد و افزود که پس از به توافق رسیدن امریکا با طالبان بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز و روی برقراری یک آتش‌بس فراگیر کار خواهد شد.

او گفت که امریکا آتش‌بس میان خود و طالبان نه بلکه آتش‌بسی می‌خواهد که در آن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و طالبان شامل باشند. او افزود: «ما این‌جا هستیم که از نیروهای امنیتی افغان حمایت کنیم. روی آتش‌بسی توافق نمی‌کنیم که نیروهای امنیتی افغان در آن شامل نباشند. از همین خاطر ما می‌خواهیم یک آتش‌بس همه‌جانبه برقرار شود.»

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و بحث روی آتش‌بس فراگیر باید پس از توافق امریکا با طالبان روی دو موضوع دیگر صورت بگیرد. از سوی دیگر طالبان تاکنون حاضر به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان نشده است.

اکنون سفارت امریکا در کابل می‌گوید که نیاز است تا حکومت و جامعه‌ی افغانستان باهم کار کنند و از فرصت پیش آمده برای ختم جنگ استفاده کنند. به گفته‌ی این سفارت، نمایندگانی که قرار است از جانب افغانستان با طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کنند، هم از داخل و هم از بیرون دولت باشند و یک روی‌کرد سازنده به صلح داشته باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *