عبدالله عبدالله
CEO

عبدالله: در مذاکرات صلح حقوق هیچ کسی پایمال نمی‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور امروز (چهارشنبه، ۱۴ حمل) در دیدار با شماری از شهروندان کشور در کابل گفته است که در مذاکرات صلح حقوق هیچ کسی ضایع و پایمال نمی‌شود.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه‌ی کشور به نشر رسیده، به نقل از گفته‌های آقای عبدالله آمده است که صلح به نفع همه‌ی مردم افغانستان است و حقوق همه‌ی شهروندان کشور در آن درنظر گرفته می‌شود.

او تأکید کرده است که «معامله با حقوق مردم به معنای صلح نمی‌باشد».

آقای عبدالله در حالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان ششمن دور سفرش به افغانستان و کشورهای منطقه را به تاریخ ۵ حمل سال جاری آغاز کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا یک روز پس از آغاز سفر او (۶ حمل) اعلام کرده بود که این سفر آقای خلیل‌زاد در ۲۱ حمل پایان می‌یابد و قرار است که او در جریان این سفر از کشورهای افغانستان،‌ بریتانیا، بلجیم، پاکستان، ازبکستان، اردن و قطر دیدن کند.

آقای خلیل‌زاد در ششمین دور سفرش، روز یک‌شنبه (۱۱ حمل) به کابل آمده و یک روز پس از آن با رهبران حکومت افغانستان و رهبران سیاسی کشور از جمله محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، عبدالرب رسول سیاف، عمر زاخیلوال، حکمت‌خلیل کرزی و… دیدار کرد.

ریاست اجرائیه پس از دیدار آقایان خلیل‌زاد و عبدالله اعلام کرد که دو طرف در این دیدار در باره‌ی مذاکرات قطر، سفرهای اخیر آقای خلیل‌زاد، پیشرفت‌ها و چالش‌های روند صلح بحث کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ای که از سوی ریاست اجرایی به نشر رسیده بود، آقای عبدالله به خلیل‌زاد گفته بوده است که حکومت افغانستان به اصل مذاکره و گفت‌وگو برای دست‌یافتن به یک صلح دوام‌دار و عادلانه متعهد است.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا نیز در این دیدار گفته بود: «با طالبان در باره‌ی قطع رابطه با تروریست‌ها و جدول زمانی خروج نیروها بحث صورت گرفته، اما تا هنوز در گفت‌وگوها توافق نهایی صورت نگرفته است.»