CEO

عبدالله: دیدگاه طالبان در مورد صلح تغییر نکرده است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در حاشیه‌ی « مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی خاورمیانه و شمال افریقا» در اردن گفته که دیدگاه طالبان در مورد صلح تا کنون تغییر نکرده است.

به نقل از اعلامیه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۱۸ حمل) از سوی ریاست اجراییه به نشر رسیده، آقای عبدالله در نشستی در پیوند به چالش‌ها و فرصت‌های مذاکرات صلح در افغانستان صحبت کرده و افزوده است: «هنوز هم طالبان بزرگترین مانع در برابر تحقق صلح و ثبات در افغانستان است.»

به گفته‌ی او، گروه طالبان هم‌اکنون نیز در همکاری با سایر گروه‌های تروریستی، از جمله گروه‌های القاعده و داعش فعالیت دهشت‌افگنانه دارد.

رییس اجرایی کشور تأکیده کرده است که طالبان زمینه‌ی فعالیت تروریستی این گروه‌ها در افغانستان را فراهم می‌کند.

همچنان آقای عبدالله در این نشست با اشاره به تحولات ۱۸ ساله‌ی اخیر در بخش‌های آزادی بیان، فعالیت نهادهای مدافع زنان و جامعه‌ی مدنی گفته است که طالبان تا کنون از موضع سخت‌گیرانه‌ی‌شان در مورد زنان عقب‌نشینی نکرده و هم‌چنان مدعی‌اند که بهترین تطبیق‌کننده‌ی حقوق بشر و حقوق زنان اند.

او پیشتر نیز در یک نشست دیگر در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا گفته بود که طالبان، القاعده و داعش سه مثلث جنگ افغانستان اند.

آقای عبدالله در عین حال گفته بود که «در حال حاضر مذاکرات صلح با طالبان آغاز شده و امیدواریم توافق با طالبان نقطه‌ی پایانی به جنگ چهل ساله در کشور بگذارد».

گفتنی است که رییس اجرایی کشور صبح روز گذشته (شنبه، ۱۷ حمل) برای شرکت در نشست‌های مجمع جهانی اقتصاد درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا به اردن رفت.

نشست‌های مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا دیروز با اشتراک هزار نفر از تاجران، سیاست‌مداران، نمایندگان حکومت‌ها، نهادهای بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی در دریای مرده‌ی (بحرالمیت) اردن برگزار شده و برای امروز نیز ادامه می‌یابد.

قضایای مهم اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای، تغییرات اقلیم در سطح منطقه و جهان، همکاری‌های منطقه‌ای، راه‌های دست‌یافتن به صلح و مبارزه با افراط‌گرایی، راه‌های استفاده‌ی بهینه از انقلاب چهارم صنعتی و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی در عصر جهانی شدن از جمله موضوعات مورد بحث این نشست‌ها می‌باشد.