رییس جمهور غنی فرمان رهایی حدود 900 زندانی طالب را صادر کرد

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی طی یک فرمان و یک حکم جداگانه به نشانه‌ی حسن نیت دولت افغانستان دستور داده است تا در حدود 900 زندانی که اکثراً اعضای گروه طالبان اند، از زندان‌های افغانستان رها شوند.

آقای غنی شام روز گذشته (13 جوزا) به زندان پلچرخی رفت و فرمان عفو مجازات شماری از محکومان به زندان را صادر کرد. او همچنان کمیسیونی را تعیین کرده است تا وضعیت صحی و سن زندانیان را بررسی کند تا تشخیص داده شود که چه کسانی می‌توانند شامل فرمان عفو شوند.

براساس فرمان و حکم ریاست جمهوری، زندانیانی از بند رها می‌شوند که به دچار مریضی صعب‌الاعلاج و یا «کبر سن» باشند.

رییس جمهور غنی همچنان گفته است که در لویه جرگه مشورتی صلح که در ماه ثور برگزار شد، وعده‌ی رهایی 175 زندانی را داده بود اما بنابر تقاضای اعضای جرگه شمار بیشتری از زندانیان از زندان‌های افغانستان رها خواهند شد.

در خبرنامه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده است: «به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر، به تعداد ۸۸۷ تن از محبوسین از زندان‌های مختلف کشور رها می‌شوند که از این جمع ۷۴۹ تن به اساس فرمان و ۱۳۸ تن از طریق لوی سارنوالی رها خواهند شد.»

در همین حال شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که شمار زیادی از زندانیانی که رها می‌شوند، از اعضای گروه طالبان اند.

او به اطلاعات روز گفت: «بیش از 120 زندانی که دوسیه‌های شان از طریق لوی سارنوالی طی مراحل شده که باید آزاد شوند. باقی شامل حکم و فرمان می‌شوند که مریض اند، کهن‌سال اند یا دوره‌ی زندان آنان کم مانده است ولی اکثر آنان طالب اند.»