عبدالله: مردم و حکومت افغانستان داعش را شکست دادند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور امروز (یک‌شنبه، ۱۸ حمل) در حاشیه‌ی «مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا» در اردن گفت که گروه داعش در افغانستان به کمک مردم و حکومت افغانستان شکست خورده است.

آقای عبدالله که در نشست زیرنام «افراط‌گرایی: درس‌هایی از گذشته» در حاشیه‌ی مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا» صحبت می‌کرد، افزود که باید علاوه بر شکست داعش در میدان‌های جنگ، با ایدئولوژی این جریان تروریستی نیز باید مقابله شود.

به گفته‌ی او، این گروه همزمان با قدرت‌گرفتن در عراق و سوریه در افغانستان نیز قدرتمند شد که بعد از روبه‌روشدن مردم با سیاست‌های خشن و ظلم و ستم این گروه، مردم و حکومت به مقابله با آن برخاستند.

آقای عبدالله هم‌چنان افزود که در افغانستان حکومت و مردم اکنون نه تنها با داعش که با طالبان و القاعده به عنوان بستر حمایتی جریان‌های افراطی نیز می‌جنگند و این جنگ تا هنوز ادامه دارد.

او همچنان افزود که برای مبارزه با جریان‌های افراطی باید برنامه‌های جامع و هدفمند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت در نظر گرفته شود.

رییس اجرایی کشور پیشتر نیز در یک نشست دیگر در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا گفته بود که طالبان، القاعده و داعش سه مثلث جنگ افغانستان اند.

آقای عبدالله در عین حال گفته بود که «در حال حاضر مذاکرات صلح با طالبان آغاز شده و امیدواریم توافق با طالبان نقطه‌ی پایانی به جنگ چهل ساله در کشور بگذارد.»

او همچنان در یک نشست دیگر نیز در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا گفته بود که طالبان زمینه‌ی فعالیت تروریستی این گروه‌ها در افغانستان را فراهم می‌کند.

رییس اجرایی کشور صبح روز گذشته (شنبه، ۱۷ حمل) برای شرکت در نشست‌های مجمع جهانی اقتصاد درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا به اردن رفت.

نشست‌های مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا دیروز با اشتراک هزار نفر از تاجران، سیاست‌مداران، نمایندگان حکومت‌ها، نهادهای بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی در دریای مرده‌ی (بحرالمیت) اردن برگزار شده و برای امروز نیز ادامه می‌یابد.

قضایای مهم اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای، تغییرات اقلیم در سطح منطقه و جهان، همکاری‌های منطقه‌ای، راه‌های دست‌یافتن به صلح و مبارزه با افراط‌گرایی، راه‌های استفاده‌ی بهینه از انقلاب چهارم صنعتی و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی در عصر جهانی شدن از جمله موضوعات مورد بحث این نشست‌ها می‌باشد.