ARG

طالبان: معرفی هیأت ۲۵۰ نفری حکومت افغانستان باعث بی‌نظمی نشست دوحه شد

اطلاعات روز: به دنبال لغو نشست «بین‌الافغانی» دوحه، گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای، حکومت افغانستان را مقصر اصلی لغو این نشست دانسته و گفته است که نشر فهرست 250 نفری هیأت گفت‌وگوکننده از سوی حکومت پیش از تفاهم با تنظیم‌کنندگان این نشست «قصدا» بی‌نظمی ایجاد کرد.

در اعلامیه‌ی این گروه که امروز (جمعه، 30 حمل) منتشر شده، آمده است که نشر چنین فهرست در کنار آن‌که با شرایط و محل برگزاری نشست دوحه تناسب نداشت، امکان پذیرش آن نیز وجود نداشت.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که اعلام فهرست 250 نفری هیأت گفت‌وگوکننده خود یک گام «ضد صلح» بود و حکومت افغانستان تلاش کرد تا از این طریق نشست دوحه را به تعویق بی‌اندازد.

گروه طالبان در ادامه گفته که شرکت‌کنندگان نشست مسکو فیصله کرده بودند که در نشست بعدی‌شان در قطر نظریات شخصی‌شان را «در قبال معضل افغانستان» ابراز می‌کنند اما حکومت افغانستان تلاش کرد که این نشست را به «مذاکرات» بین حکومت و طالبان تغییر دهند که چنین چیزی با «خط مشی» نشست دوحه مطابقت نداشت.

براساس اعلامیه، قرار بود به نمایندگی از این گروه تنها 25 نفر در نشست دوحه شرکت کنند. طالبان همچنان ادعا کرده است که با اشتراک چندین برابر زنان و مردان از افغانستان که در نشست مسکو حضور داشتند، در نشست قطر نیز موافقت کرده بود.

پیشتر حکومت افغانستان اما گفته بود که حکومت قطر تقاضای حکومت افغانستان را عملی نتوانسته و نشست «بین‌الافغانی» دوحه را لغو کرده است. قرار بود این نشست امروز (جمعه، ۳۰ حمل/۱۹ آپریل) روز شنبه (31 حمل) برای دو روز در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که حکومت قطر یک فهرست جدید افرادی که باید در این نشست اشتراک می‌کردند، را به حکومت افغانستان ارسال کرده است.

در اعلامیه گفته شده است که در فهرست ارائه شده از سوی قطر شمولیت متوازن مردم افغانستان مراعات نشده است. همچنان تأکید شده است که این عمل‌کرد قطر به معنای بی‌احترامی به اراده‌ی ملی مردم افغانستان است و مردم آن را نخواهند پذیرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *