از بلندگوی مساجد تا شهرهای دوردست: «اترا کجاست؟»

از بلندگوی مساجد تا شهرهای دوردست: «اترا کجاست؟»

کارزار اعتراضی شهروندان علیه خدمات پایین و اضافه‌ستانی شرکت‌های مخابراتی که تا روزهای پیش در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت، اخیراً وارد فاز جدیدی شده است. در روزهای پسین سازماندهندگان این کارزار به خیابان‌ها و مساجد رفته و به شهروندان در مورد «دزدی‌های شرکت‌های مخابراتی» آگاهی می‌دهند.

این کارزار اعتراضی زیر نام «اترا کجاست؟» در اواخر ماه دلو پارسال در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. کارزار ضمن اعتراض به خدمات پایین مخابراتی و اضافه‌ستانی‌های شرکت‌های مخابراتی، اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) را نیز به دلیل نظارت ضعیف از کارکرد شرکت‌ها هدف قرار داده و انتقاد می‌کند.

اعتراض از بلندگوی مسجد

روز جمعه، ۳۰ حمل، شماری از فعالان این کارزار به مسجد حاجی عبدالرحمان، یکی از بزرگ‌ترین مساجد شهر کابل که در مرکز شهر موقعیت دارد، رفتند و به نمازگزاران از انواع اضافه‌ستانی شرکت‌های مخابراتی و نظارت ضعیف اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی آگاهی دادند.

میرویس آریا، از فعالان این کارزار می‌گوید:‌ «شاید نخستین باری باشد که یک اعتراض شهروندی مرز کشیده‌شده میان جامعه‌ی روحانیت و جامعه‌ی مدنی مدرن را عبور می‌کند. روز جمعه از منبر بزرگ‌ترین مسجد جامع شهر کابل و از زبان یکی از پر نفوذترین عالمان دینی کشور، در پیوند به دزدی و فریب‌کاری شرکت‌های مخابراتی حرف زده شد.»

مولوی عبدالسلام عابد، خطیب مسجد عبدالرحمن در سخنرانی خود با انتقاد از خدمات ضعیف و اضافه‌ستانی شرکت‌های مخابراتی، این نوع دزدی را «دزدی مدرن» خواند و گفت که باید علیه این فساد اعتراض شود.

آقای آریا می‌گوید که آنان با حضور در مسجد دیدند که اگر برای کار درستی گام برداشته شود، حمایت منبر مسجد را نیز به همراه دارد: «مولوی عبدالسلام عابد برای رییس اداره‌‌ی اترا هم پیام گذاشت و در سخنرانی خود هم خیلی خوب برای نمازگزاران وضاحت داد که شرکت‌های مخابراتی چگونه پول مردم را با فریب و نیرنگ می‌دزدند. همه‌ی نمازگزاران تایید می‌کردند. گویی هیچ کسی در این کشور نیست که بر علیه دزدی و فریب‌کاری در خدمات مخابراتی و انترنت شهادت ندهد.»

شعار «کریدتم را دزدی نکنید» در خیابان‌ها

یکی از معترضان در بدخشان

همزمان در روزهای پسین معترضان در خایابان‌ها برآمده و با پلاکارد‌هایی که روی آن نوشته شده «کریدتم را دزدی نکنید» به شهروندان از کیفیت پایین شرکت‌های مخابراتی معلومات می‌دهند و دامنه‌ی این اعتراض را هرچه بیشتر وسعت می‌بخشند.

مجیب امیری، یکی از فعالان این اعتراض می‌گوید: ‌«جاده‌به‌جاده، کوچه‌به‌کوچه و دُکان‌به‌دُکان خواهیم رفت تا آگاهی‌دهی کنیم و هم‌صدایی ایجاد کنیم. شرکت‌های مخابراتی و اداره‌ی اترا هر آن‌قدر که بر ضدیت و نادیده‌گرفتن ادامه دهند، ما همان‌قدر برای تحقق خواسته‌های مردم استوارتر قدم خواهیم زد.»

اعتراض خیابانی «اترا کجاست؟» اخیراً فراتر از شهر کابل رفته و در شماری از شهرهای دیگر افغانستان نیز اعتراض‌های خیابانی کوچک‌کوچک به راه انداخته شده است. تاکنون ولایت‌های هرات، بغلان، غزنی، فراه، بلخ، تخار، نمیروز، بدخشان، ننگرهار و خوست شاهد برگزاری این کارزار اعتراضی بوده است.

مجیب امیری در صحفه‌ی فیس‌بوک خود نوشته: «کمپاین اترا_کجاست؟ با برنامه‌های مختلف و تازه برای آوردن اصلاحات کار می‌کند و تا زمانی‌که نتیجه‌ی مثبت ندهد، خاموش شدنی نیست.»

الیاس اثر، یکی از معترضان با نشر تصویر اعتراض خیابانی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته: «دزدی شبکه‌های مخابراتی دامن‌گیر تمام مردم افغانستان است و اقشار مختلف جامعه از این دزدی‌ها شکایت دارند.»

اعتراض «اترا کجاست؟» شاید از نخستین اعتراض‌های باشد که در افغانستان بیش از دو ماه دوام آورده و به صورت پیوسته فعال بوده است. این کارزار حمایت و همراهی اقشار مختلف جامعه را با خود داشته و در نوع خود بی‌ٍسابقه بوده است.

میرویس آریا می‌گوید فراگیر بودن و حوصله‌مندی هماهنگ‌کنندگان و فعالان این کارزار باعث دوام بیشتر آن شده است.

وعده‌ی وزیر مخابرات که دروغ از آب درآمد

مسئولان وزارت مخابرات و اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی در مدت بیش از دو ماه، دو بار با فعالان کارزار اعتراضی  ملاقات کرده و هر بار وعده‌ داده‌اند که مشکلات خدمات مخابراتی را حل می‌کنند و اصلاحات به میان می‌آورند. تاکنون اما به جز یک مورد، دیگر هیچ یک از وعده‌ها‌ی‌شان بار اجرایی نیافته است.

در آخرین مورد شهزادگل آریوبی، وزیر مخابرات در دیدار با فعالان کارزار وعده داد بود که قیمت 1GB انترنت شرکت مخابراتی دولتی سلام به ۵۰ افغانی کاهش می‌یابد. این وعده‌ی وزیر مخابرات بسیاری از معترضان و شهروندان را خوش‌حال کرد، اما بعداً معلوم شد که یک 1GB انترنت به قیمت ۵۰ افغانی یک بسته‌ی روزانه است نه ماهانه. 

میرویس آریا در این مورد می‌گوید که: «نرخ بسته‌های تازه‌ی شرکت سلام را آن‌چنان که وزیر صاحب مخابرات بزرگ‌نمایی کرده بود، موضوع مهمی نبود. بزرگنمایی این موضوع تنها خوراک تبلیغاتی داشت، نه کدام تغییر واقعی برای حل مشکل مردم.»

به گفته‌ی او، قیمت بسته‌ی 1GB در بدل ۴۹ افغانی در یک ماه 1470 افغانی می‌شود و شرکت‌های دیگر بسته‌های مشابه را با همین نرخ‌ها از قبل نیز داشتند.

از سوی هم به تاریخ ۲۹ دلو مسئولان اداره‌ی اترا پس از دیدار با فعالان کارزار فیصله کردند که ۲۰ مورد اصلاحات را عملی می‌کنند، اما با گذشت بیشتر از دو ماه به جز رایگان شدن تماس به بخش شکایات اداره‌ی اترا، فیصله‌های دیگر عملی نشده است.

از این ۲۰ وعده‌ی اداره‌ی اترا فقط یکی عملی شده است

اخیراً آقای آریوبی اداره‌ی اترا را متهم کرد که به وعده‌هایش به شهروندان عمل نکرده و تنها یک مورد عملی شده است. او به اداره‌ی اترا هشدار داد که اگر تا یک ماه دیگر به ۱۹ وعده‌ای دیگرعمل نکند، از رهبری حکومت تقاضا خواهد کرد که این اداره را زیر چتر وزارت مخابرات بیاورد.

«اعتراض اترا کجاست؟ تا آوردن اصلاحات ادامه می‌یابد»

فعالان این کارزار بنرهای متفاوتی را دیزان کرده‌اند

میرویس آریا در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که کارزار اعتراضی «اترا کجاست؟» تا تطبیق اصلاحات ادامه می‌یابد: «این کار‌زار را برای سر و صدای چند‌روزه آغاز نکرده‌ایم. ما می‌خواهیم مشکل حل شود و باور داریم که مشکل حل‌شدنی است. اعتراض‌های مدنی اگر قرار باشد که نتیجه بدهد، به حوصله و پی‌گیری نیاز دارد.»

فعالان این این کارزار در روزهای آینده برنامه‌های متفاوتی روی دست دارند. رفتن به مساجد و آدرس‌های پرنفوذ، آگاهی‌دهی به شهروندان و نصب بلبورد در برخی مکان‌های عمومی کابل از برنامه‌های روزهای آینده این کارزار است.