AIHRC

کمیسیون حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان در سال 97 خورشیدی ۱۹ درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۳ ثور) اعلام کرد که میزان تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در این کشور در مقایسه با سال 1396 خورشیدی، ۱۹ درصد افزایش یافته است.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر با ارائه‌ی گزارش تلفات غیرنظامیان در جریان یک سال گذشته (۱۳۹۷ خورشیدی) در افغانستان، همچنان گفت که در مجموع ۱۱ هزار و ۲۱۲ غیرنظامی در سال گذشته در کشور کشته و یا زخمی شده‌اند در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۶خورشیدی به ۹ هزار و ۴۱۳ نفر می‌رسید.

او این آمار را نگران‌کننده خوانده، تصریح کرد که از این مجموع، سه هزار و ۳۲ نفر کشته و هشت هزار و ۱۸۰ نفر دیگرشان زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی خانم سمر از نگاه جنسیت و سن این تعداد افراد غیرنظامی، هفت هزار و ۷۰۹ نفر آن مرد، ۹۳۳ نفر آن زن و دو هزار ۴۵۲ نفر دیگر آن کودک می‌باشند.

او همچنان افزود که جنسیت ۱۱۸ نفر دیگر نیز مشخص نشده است.

رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که تلفات غیرنظامیان به ترتیب در حوزه‌ی جنوب – غرب، شرق، مرکز، شمال – شرق، جنوب، غرب و شمال کشور بوده است.

او همچنان با اشاره به عاملان تلفات غیرنظامیان در کشور افزود که ۵۳ درصد آن از سوی طالبان، ۱۱.۹ درصد آن از طرف نیروهای امنیتی و نیروهای بین‌المللی در افغانستان و ۱۲.۵ درصد دیگر آن نیز از سوی گروه داعش صورت گرفته است.

خانم سمر تأکید کرد که ۲۱ درصد دیگر تلفات غیرنظامیان در سال گذشته را کس و گروهی بر عهده نگرفته است.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنان با اشاره به نوعیت حوادث افزود که ۲۷ درصد غیرنظامیان در حملات انتحاری، ۲۰.۲۵ درصد آن در درگیری‌های زمینی طرف‌های جنگ، ۱۹.۱۹ درصد آن در حملات راکتی، ۱۶.۳۵ درصد آن در انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای و ۸.۵ درصد آن در حملات هوایی کشته و زخمی شده‌اند.

از سویی هم، او افزود که ۸۴۷ نفر دیگر در قتل‌های فردی و ۸۸ نفر دیگر نیز در جریان عملیات شبانه کشته شده‌اند.

به گفته‌ی خانم سمر، حمله بر رسانه‌ها و خبرنگاران نیز در سال گذشته، ۲۴ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشته است و ۲۷ خبرنگار دیگر نیز در جریان سال ۱۳۹۷ مورد توهین و لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان خواست که به تمام نیروهای امنیتی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را تدریس کند، به فرهنگ معافیت پایان دهد و مسئولانی که در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان غفلت کرده‌اند، مجازات کند.

این کمیسیون همچنان از طرف‌های درگیر جنگ نیز خواست که قوانین بین‌المللی را مراعات کرده و به‌خاطر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان آتش‌بس اعلام کنند.