ظریف: مذاکرات امریکا با طالبان «کاملا اشتباه» است

اطلاعات روز: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران گفته است که مذاکرات جاری میان نمایندگان ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان روی صلح افغانستان «کاملا اشتباه» می‌باشد.

به گزارش رادیو فردا، آقای ظریف این گفته‌ها را دیروز (چهارشنبه، ۴ ثور) در همایشی در نیویورک مطرح کرده است.

او افزوده است که در روند مذاکرات صلح افغانستان میان امریکا و طالبان نباید سایر گروه‌ها در آینده‌ی افغانستان نادیده گرفته شود.

وزیر خارجه‌ی ایران همچنان افزوده که ایران نیز گفت‌وگوهایی روی صلح افغانستان با این گروه آغاز کرده، اما در مورد این گفته‌هایش توضیحاتی ارایه نکرده است.

دولت افغانستان و امریکا در مورد این گفته‌های وزیر خارجه‌ی ایران تا کنون واکنشی نداشته‌اند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان هفتمین سفرش را به‌منظور تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان پنج روز پیش (یک‌شنبه، ۱ ثور) آغاز کرده است.

قرار است آقای خلیل‌زاد در جریان این سفرش که تا ۲۱ ثور ادامه می‌یابد به کشورهای افغانستان، هند، بریتانیا، پاکستان، روسیه و قطر برود.

وزارت خارجه‌ی امریکا پیشتر با نشر اعلامیه‌ای تصریح کرده بود که آقای خلیل‌زاد در افغانستان به‌منظور ایجاد هماهنگی برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی با طالبان، با رهبران حکومت وحدت ملی و سایر رهبران سیاسی دیدار می‌کند و منظور از سفرش به سایر کشورها نیز جلب حمایت بین‌المللی  برای صلح افغانستان می‌باشد.

در اعلامیه‌ی این وزارت همچنان آمده بود که آقای خلیل‌زاد در سفرش به قطر در گفت‌وگو با گروه طالبان تلاش می‌کند که آنان را به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح افغانستان تشویق کند.

پیش از این با پایان دور پنجم مذاکرات نمایندگان امریکا و گروه طالبان آقای خلیل‌زاد گفته بود که در این دوری از گفت‌وگوها، بر پایان جنگ در افغانستان از سوی همه‌ی طرف‌ها تأکید شده است و روی پیش‌نویس‌های دو مورد از جمله مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافق شده است.