صدیقی: در مذاکرات امریکا و طالبان روی نظام آینده‌ی افغانستان بحث نمی‌شود

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان گزارش‌ها در مورد این که در نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر روی نظام آینده‌ی افغانستان بحث می‌شود، رد کرده و آن‌را «شایعاتی» می‌داند که حقیقت ندارد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (شنبه، 9 سنبله) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا با نمایندگان طالبان روی چهار موضوع مشخص ( تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) گفت‌وگو می‌کند که موقف حکومت افغانستان در این مورد نیز واضح است.

آقای صدیقی افزود: «متوجه آن گفته‌ها هستیم که با تأسف توسط حلقات مشخصی که یک همسویی با طالبان دارند، خارج از خود محل مذاکره، صحبت‌هایی داشته‌اند که گویا آنچه که در دوحه اتفاق می‌افتد ربط دارد به نظام آینده‌ی افغانستان. نظام آینده‌ی افغانستان را مردم افغانستان تعیین کرده و آن جمهوریت است.»

او گفت که خطوط قرمز و حدود مذاکره‌ی حکومت افغانستان جمهوریت است و قابل تغییر نیست. صدیقی در عین حال گفت که نقشه‌ی راه حکومت افغانستان برای صلح براساس خواست جرگه‌ی مشورتی صلح بوده و این جرگه حدود روند صلح را تعیین کرده است.

آقای صدیقی به تاریخ ششم سنبله نیز در یک نشست خبری در کابل گفته بود که دولت افغانستان از نقطه نظر سیاسی و نظامی از یک موقف قوی و در عین حال از موقف جمهوریت وارد گفت‌وگو با گروه طالبان خواهد شد.

از سویی هم آقای صدیقی در مورد دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان نیز گفت: «دیده شود که به چه نتیجه می‌رسند، قرار بود که خلیل‌زاد به کابل بیاید که هنوز نیامده است.»

او همچنان گفت که خلیل‌زاد پس از پایان این دور گفت‌وگوها به کابل می‌آید و حکومت افغانستان را در جریان گفت‌وگوهایش با طالبان، قرار خواهد داد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت هر تلاشی که در دوحه صورت می‌گیرد، منتج به ختم جنگ، آتش‌بس و گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان شود.

صدیقی در مورد خروج و یا کاهش نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفت که کاهش این نیروها براساس شرایط خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که مبارزه‌ی مشترک افغانستان و امریکا در برابر تروریزم ادامه داشته باشد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افزود: «طالبان، داعش و شمار زیادی از گروه‌های تروریستی منافع امنیت ملی امریکا و افغانستان را تهدید می‌کنند. از این رو نیاز است که برای رفع این تهدید هردو کشور و کشورهایی که با افغانستان همکارند، مشترکا مبارزه کنند.»

این در حالی است که اخیرا مقام‌های امریکایی اظهارات متفاوتی در مورد حضور نیروهای این کشور در افغانستان مطرح کرده‌اند.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا گفته است که پس از توافق با طالبان، هشت‌هزار و 600 سرباز امریکایی در منطقه‌ای از افغانستان حضور خواهند داشت.مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا اما گفته است که امریکا به دنبال حضور دایمی در افغانستان نیست.