-IEC

آرای انتخابات پارلمانی ولایت کابل از نو شمرده می‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز (یک‌شنبه، 8 ثور) تمام بررسی‌ها، تفتیش و بازشماری‌های انجام شده‌ی آرای انتخابات پارلمانی ولایت کابل را لغو کرد و قرار است روند تفتیش و بازشماری آن از سر گرفته شود.

در یک اعلامیه‌ی این کمیسیون آمده است این تصمیم در جلسه‌ی اعضای این کمیسیون به تاریخ 5 ثور گرفته شده است. براساس این تصمیم، تمام اسناد و مدارک مرتبط به قضایای استینافی ولایت کابل در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی اعضای این کمیسیون مهر و لاک می‌شود.

همچنان در اعلامیه گفته شده است: «تمام فورم نتایج روز اول و دوم انتخابات در مراکز و محلاتی که انتخابات شده است و معیارهای لازم طرزالعمل‌ها و لوایح انتخاباتی را تکمیل کرده باشند، مدار اعتبار قرار داده می‌شود.»

در اعلامیه از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته شده است تا تمام اسناد و مدارک مرتبط به کابل را در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دهد.

در بخشی از اعلامیه همچنان گفته شده است که تمام فورمه‌های نتایج اصلی روز اول و دوم انتخابات، توسط اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در مکان مشخص شده‌ی کمیسیون مستقل انتخابات قرنطین و مهر لاک می‌شود.

در همین حال، چمن شاه اعتمادی، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تفتیش و بازشماری‌های قبلی نه تنها که منجر به شفاف شدن نتایج انتخابات پارلمانی کابل نشده، بلکه بر «خرابی کار» بیشتر افزوده است.

آقای اعتمادی افزود در صورتی که کمیسیون شکایات انتخاباتی بتواند به 50 درصد فورمه نتایج روز اول و دوم انتخابات دست یابد، ممکن است به انتخابات مشروعیت بدهد تا نتایج آن اعلام شود. او علاوه کرد درصورتی که کمتر از 50 درصد فورمه نتایج در اختیار این کمیسیون قرار بگیرد، ممکن است تصمیم بر ابطال آرا نیز گرفته شود.

رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی در ادامه گفت که این کمیسیون تا کنون شکایات زیادی هم از نامزدان برنده در نتایج ابتدایی و هم از نامزدان معترض دریافت کرده است.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 و 29 میزان در 32 ولایت کشور و در ولایت قندهار نیز به تاریخ 5 عقرب برگزار شد. انتخابات در غزنی بنا بر دلایل سیاسی برگزار نشد.

با گذشت بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتوانسته نتایج کامل آن را اعلام کند. این کمیسیون نتایج نهایی 31 ولایت را اعلام کرده و موفق به اعلام نتایج ولایت‌های کابل و پکتیا نشده است.

با این حال، رییس‌جمهور اشرف غنی روز جمعه‌ی گذشته (6 ثور) دور هفدهم تقنینی شورای ملی را بدون حضور نمایندگان کابل و پکتیا افتتاح کرد. این اقدام رییس‌جمهور غنی با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. منتقدان آقای غنی می‌گویند که این اقدام رییس‌جمهور خلاف قانون بوده است.