کمیسیون شکایات: اگر کمیسیون انتخابات فیصله‌ها را درست تطبیق می‌کرد، 65 تا 80 هزار رأی باطل می‌شد

اطلاعات روز: مولوی دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است در صورتی که فیصله‌های این کمیسیون از سوی کمیسیون انتخابات به‌صورت درست تطبیق می‌شد، بین 65 تا 80 هزار رأی باطل می‌شد و سرنوشت انتخابات نیز تغییر می‌کرد.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در اعلامیه‌ای گفته است که اعضای رهبری این کمیسیون امروز (دوشنبه، 5 حوت) با مسئولان مجتمع نهادهای مدنی (مجما)، مؤسسه بازتوانی معلولین (ابرار) و انستیتوت دموکراتیک ملی دیدار کرده‌اند.

براساس اعلامیه، زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این دیدار گفته است که این کمیسیون تمامی وظایف خود را براساس قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی انجام داده است.

آقای عظیمی نیز گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات فیصله‌های کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی را مطابق طرزالعمل‌های هر دو کمیسیون تطبیق نکرده است.

عظیمی افزوده است: «اگر بازشماری و تفتیش به‌صورت درست صورت می‌گرفت، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رأی باطل می‌شد که سرنوشت انتخابات را تغییر می‌داد.»

چمن‌شاه اعتمادی، رییس دارالانشای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز گفته است که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بدون هماهنگی با کمیسیون شکایات اعلام شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات اما گفته است که تمامی فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را براساس قانون و طرزالعمل‌های موجود تطبیق کرده و پس از آن نتایج نهایی را اعلام کرده است.

از سویی هم، آقای اعتمادی از نهادهای ناظر انتخاباتی خواسته است که براساس یافته‌های نظارتی‌ای که دارند، دیدگاه‌های‌شان را نسبت به سالم بودن و نبودن انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان با مردم افغانستان شریک کنند.

به نقل از اعلامیه، مسئولان نهادهای جامعه مدنی نیز نسبت به وضعیت کنونی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که افغانستان با بحران جدی و بُنبست انتخاباتی مواجه است که باید برای پایان دادن به آن  راه حل جستجو شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان برگزار شد. نتایج ابتدایی این انتخابات در اول جدی و نتایج نهایی آن در بیست‌ونهم دلو اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی یکبار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب اعلام شده است.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی اشرف غنی نتایج اعلام‌شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» عنوان کرده و از پذیرش آن سر باز زده است.