1TVNews

عبدالله: آینده‌ی صلح به نشست رودررو بین حکومت و طالبان تعلق می‌گیرد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که اکثریت مطلق مردم افغانستان خواستار تأمین صلح در این کشور هستند و آینده‌ی صلح نیز به نشست بین دو طرف (حکومت افغانستان و طالبان) تعلق می‌گیرد.

آقای عبدالله که امروز (سه‌شنبه، 10 ثور) در مراسم اولین سال‌یاد کشته شدن 9 خبرنگار در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که در این نشست رودررو کسانی دست بالا خواهند داشت که از اکثریت مردم افغانستان نمایندگی می‌کنند.

او افزود: «و آن‌هایی که بخواهند صدای مردم افغانستان خفه شود، آن نمی‌شود و ما تشویشی از آن نداریم و نمی‌داشته باشیم.» او خاطرنشان کرد که از طریق جنگ نمی‌توان گروه طالبان را شکست داد.

رییس اجرایی کشور علاوه کرد که او در مورد لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح ابراز نظر نمی‌کند. به گفته‌ی او «اکثریت آنجا جمع شده‌اند و صدای اکثریت مهم است». آقای عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری است که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را تحریم کرده و در آن شرکت نکرده است.

گفتنی است که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح روز گذشته (دوشنبه، 9 ثور) با حضور سه هزار و 200 عضو آن در کابل افتتاح شد. این جرگه برای چهار روز ادامه می‌یابد.

«تعریف و چگونگی صلح با طالبان» و «تعیین حدود مذاکرات صلح» با این گروه از اهداف اساسی برگزاری این جرگه عنوان شده است.

در همین حال، محمد اسماعیل خان، فرمانده پیشین جهادی و یکی از اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی گفته است در صورتی که این جرگه بر ادامه‌ی کار حکومت تأکید کند، کشور به صلح نخواهد رسید.

آقای اسماعیل خان امروز (سه‌شنبه ۱۰ ثور) در یک گردهمایی در شهرات هرات گفته است: «اگر امروز این لویه‌جرگه فعلی در حالی که حکومت عملا مشروع نیست، بر دوام حکومت تأکید کند، یقین داشته باشید ما به صلح نمی‌رسیم.»

این در حالی است که پیش از این دادگاه عالی کشور نیز اعلام کرده بود که دوره‌ی ریاست‌جمهوری آقای غنی تا برگزاری انتخابات ادامه می‌یابد.