وزیر دفاع پیشین امریکا: افغانستان در صورت خروج نیروهای امریکایی ممکن به دست طالبان بیفتد

اطلاعات روز: رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که اگر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند، این کشور بار دیگر در خطر سقوط گروه طالبان قرار می‌گیرد.

آقای گیتس در گفت‌وگویی که روز جمعه (۲۰ ثور) با شبکه‌ی خبری (سی‌بی‌اس) داشت، افزوده است که خطر سقوط دوباره‌ی افغانستان به دست گروه طالبان، هنوز به عنوان یک «خطر واقعی» به حساب می‌آید.

به گفته‌ی آقای گیتس، به میان‌آمدن شرایطی که دولت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور بتواند فعالیت کند، مهم است و برای آینده‌ی این کشور یک امر جدی تلقی می‌شود.

 در همین حال او با اشاره به روند صلح افغانستان تأکید کرده است که باید در تلاش‌ها برای صلح این اطمینان داده شود که طالبان بخشی از دولت کابل و روند سیاسی شود.

وزیر دفاع پیشین امریکا در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که ششمین دور گفت‌وگوها میان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر پس از ۹ روز (با یک روز وقفه) روز پنج‌شنبه (۱۹ ثور) به پایان رسید.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که در رأس هیأت گفت‌وگوکننده‌ی امریکایی قرار دارد، پس از پایان این دور مذاکرات اعلام کرد که آن‌ها به «پیشرفت‌های دوامدار و همچنان آهسته‌ای در زمینه‌ی تعیین یک چارچوب برای پایان جنگ در افغانستان» دست یافته‌اند.

آقای خلیل‌زاد افزوده بود که دو طرف پس از این روی جزئیات طرح عملی «چارچوب پایان جنگ» کار می‌کنند.

گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای، ششمین دور مذاکرات دوحه را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته بود که در برخی موارد به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

در اعلامیه‌ی این گروه آمده بود: «در این دور مذاکرات بر مسوده‌ای که در دوره‌های قبلی ترتیب یافته بود، بحث‌ها انجام شد، در بعضی موارد پیشرفت صورت گرفت و بخش‌های دیگر هنوز باقی مانده است.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *