Mustafa Mastoor

تلاش برای نجات منار جام؛ 300 نفر مسیر رودخانه را تغییر دادند

اطلاعات روز: منابع محلی در ولایت غور می‌گویند که از دو روز به این طرف کار برای نجات منار جام از خطرات ناشی از سیلاب ادامه دارد.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور امروز (شنبه، 4 جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که حدود 300 نفر از روز جمعه به این طرف کار کرده و مسیر رودخانه‌‌ی جام را که از کنار منار می‌‌گذشت، تغییر داده‌اند.

آقای خطیبی همچنان گفت که حکومت محلی غور از حکومت مرکزی نیز خواستار توجه در این راستا شده است.

او گفت که در حال حاضر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، والی غور، وزیران اقتصاد و تحصیلات عالی و سفیر هند در افغانستان با استفاده از چرخ‌بال در حال برآورد خسارات از طریق فضا هستند.

او افزود که آنان پس از برآورد خسارات، در مرکز غور جلسه دایر و نتایج آن‌ را به کابینه گزارش خواهند داد.

سخن‌گوی والی غور در مورد خسارات وارده بر منار جام چیزی نگفت، اما علاوه کرد که قرار است به‌زودی یک هیأت تخنیکی از کابل برای بررسی خسارات این منار به این ولایت سفر خواهند کرد.

این در حالی است که منابع محلی در ولایت غور روز پنج‌شنبه (2 جوزا) اعلام کرده بود که سرازیرشدن سیلاب‌های شدید در ولسوالی شهرک این ولایت، «منار جام» را در معرض تخریب قرار داده است.

سخن‌گوی والی غور به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که سیل تا ارتفاع یک‌ونیم متری دیوار استنادی اطراف این جام رسیده و قسمتی از این دیوار را نیز تخریب کرده است.

همچنان به گفته‌ی او، در نتیجه‌ی جاری‌شدن این سیلاب، ساختمان هوتلی که در کنار منار جام در سال ۲۰۱۲ میلادی از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ساخته شده بود، نیز تخریب شده است.

به دنبال آن ریاست اجرایی کشور به وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو هدایت داده بود که هر چه «عاجل» با فرستادن یک تیم تخنیکی مجرب، از تخریب بیش‌تر ساحه‌ی منار جام جلوگیری کرده و روی اقدامات بعدی کار کنند.

منار جام غور، يكی از آبده‌های تاريخی افغانستان است که در  روستای «جام» ولسوالی شهرک این ولایت موقعیت دارد. این منار پس از منار «قطب» در دهلی، بلندترين منار آجری جهان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *