UNAMA

سازمان ملل: طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش کنند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک‌بار دیگر از تمام طرف‌های درگیر خواستار توقف جنگ در جریان ماه رمضان شده و از آنان خواسته تا تلاش‌های‌شان برای حفاظت از غیرنظامیان در جریان منازعات را افزایش دهند.

در یک اعلامیه‌ی یوناما که امروز (شنبه، 4 جوزا) منتشر شده، همچنان از طرف‌های درگیر خواسته شده است تا در راستای حفاظت از غیرنظامیان به مکلفیت‌های‌شان در مطابقت با قانون بین‌المللی احترام بگذارند.

در اعلامیه به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده است: «حملات عمدی و بدون تبعیض بر افراد ملکی هرگز قابل توجیه نبوده و می‌تواند جنایت جنگی محسوب گردد.»

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در  افغانستان در این اعلامیه به چندین مورد حملات طالبان در ماه رمضان از جمله حمله بر موسسه‌ی «کونترپارت» در کابل، حمله بر یک مسجد در کابل، انفجار موتربمب در غزنی و حمله بر غیرنظامیان در کنر اشاره کرده و گفته است که در جریان این حملات غیرنظامیان آسیب دیده‌اند.

این در حالی است که یوناما به تاریخ 23 ثور نیز از آسیب‌پذیری غیرنظامیان در نتیجه‌ی افزایش خشونت‌ها در جریان ماه رمضان در این کشور ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته بود تا در جریان ماه رمضان جنگ را متوقف و مسئولیت‌شان را در راستای حفاظت از غیرنظامیان ادا کنند.