عکس: آرشیف

سازمان ملل از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرد

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از اعلام نتایج ابتدایی انتخاباتی ریاست‌جمهوری توسط کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرده است.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز (یک‌شنبه، 1 جدی) پس از اعلام‌شدن نتایج ابتدای منتشر شده، آمده است که «کمیسیون‌های انتخاباتی را برای انجام کارهای‌شان که منتج به اعلام نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات» شد، تحسین می‌کند.

یوناما از مقام‌ها و جوانب ذی‌دخل افغانستان خواسته است که تعهدشان را برای حفاظت و تکمیل‌شدن روند انتخابات و محافظت از درستی مرحله‌ی نهایی این روند نشان دهند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است هر تصمیمی که توسط نهادهای مدیریت انتخاباتی در مرحله‌ی نهایی این روند گرفته شود، باید دارای توجیهات قانونی و فنی باشد و به‌طور روشن برای مردم افغانستان توضیح داده شود.

یاماموتو افزوده است: «همه نامزدان فرصت دارند تا هر نگرانی خود را از طریق میکانیزم مناسب و در زمان تعیین‌شده مطابق با چارچوب، مقررات و طرزالعمل‌های قانونی مربوطه مطرح نمایند.»

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز وظیفه دارد تا هر شکایتی را که دریافت می‌کند، به‌طور شفاف و دقیق بررسی کند.

در همین حال، جان بس، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در کابل نیز از کمیسیون‌های انتخاباتی برای اعلام نتایج ابتدایی تشکری کرده است.

آقای بس در رشته‌تویتی نوشته است که تمام مردم افغانستان باید به یاد داشته باشند که این نتابج ابتدایی است. او در ادامه تأکید کرده است که بسیاری مراحل دیگر پیش از تصدیق نتایج نهایی باقی مانده است تا اعتماد مردم افغانستان بالای نتایج حاصل شود.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات امروز (یک‌شنبه، 1 جدی) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. آرایی که از سوی این کمیسیون معتبر شناخته شده، یک‌میلیون و 824 هزار و 401 رأی است.

براساس این نتایج، اشرف غنی با گرفتن 923 هزار و 868 رأی (50.64 درصد) در صدر و عبدالله عبدالله با گرفتن 720 هزار و 990 رأی در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

در همین حال، تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله گفته است که نتیجه‌ی تقلبی اعلام‌شده از سوی کمیسیون بدون تصفیه‌ی آرای پاک از ناپاک بوده و مشروعیت ندارد.