ARG

۷۰ وکیل فاقد اعتبارنامه‌ی وکالت؛ «آن‌ها مشروعیت لازم را ندارند»

هفتاد عضو مجلس نمایندگان افغانستان بدون دریافت اعتبارنامه‌ی وکالت از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، به کارشان آغاز کرده‌اند.

رحیمه ظریفی، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که نمایندگان شش حوزه‌ی انتخاباتی تا کنون اعتبارنامه‌ی وکالت دریافت نکرده‌اند و کمیسیون در نظر دارد به‌زودی اعتبارنامه‌ی این نمایندگان را توزیع کند.

نمایندگان ولایت‌های کابل (33 نفر)، قندوز (9 نفر)، بغلان (8 نفر)، پکتیا (5 نفر)، میدان وردک (5 نفر) و حوزه‌ی انتخاباتی کوچی‌ها (10 نفر) که در مجموع 70 نماینده می‌شوند، تا کنون اعتبارنامه دریافت نکرده‌اند.

خانم ظریفی به اطلاعات روز گفت که جنجال‌های اخیر بر سر کرسی رییس در مجلس نمایندگان باعث شد که توزیع اعتبارنامه‌ها به تعویق بیفتد. او گفت: «موفقیت این‌ها براساس رای مردم اعلان شده و تقریبا مشروعیت‌شان است. منتها اعتبارنامه بحث اساسی است.»

نمایندگان شش حوزه‌ی انتخاباتی در حالی اعتبارنامه‌ی وکالت ندارند که قانون انتخابات به‌صورت روشن توزیع اعتبارنامه‌ی وکالت را از مکلفیت‌های کمیسیون انتخابات خوانده است.

در ماده هشتاد و هشتم این قانون آمده است: «کمیسیون مکلف است، بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات، به  رییس جمهور، اعضای ولسی جرگه، اعضای انتخابی مشرانو جرگه، اعضای شوراهای ولایتی، اعضای شوراهای ولسوالی، اعضای شوراهای قریه، شاروال‌ها و اعضای مجالس شاروالی‌ها وثیقه‌ی انتخاباتی صادر و تفویض نماید.»

در همین حال کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که نمایندگانی که اعتبارنامه‌ی وکالت دریافت نکرده باشند، از نظر کمیسیون‌های انتخابات نماینده شناخته نمی‌شوند.

محمد قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به اطلاعات روز گفت که اعتبارنامه‌ی وکالت «در واقع به منزله‌ی کارت هویت نمایندگان در پارلمان خواهد بود.»

عبدالغیور غیور، رییس اتحادیه حقوق‌دادان افغانستان نیز معرفی نمایندگان بدون داشتن اعتبارنامه‌ی وکالت به مجلس نمایندگان را خلاف قانون می‌داند و می‌افزاید که «تا وقتی که وثیقه صادر نشود، معرفت یک شخص ممکن نیست.»

آقای غیور به اطلاعات روز گفت: «استدلال این بوده که نسبت استعجالیت طی یک مکتوب برندگان را به مجلس نمایندگان روان کرده‌ایم که زمینه‌ی انتخابات هیأت اداری ولسی جرگه فراهم شود. اما ادامه‌ی کار این نمایندگان، از جمله کابل، در مجلس بدون وثیقه و اعتبارنامه از مشروعیت لازم برخوردار نیست.»

کمیسیون شکایات نتایج نهایی کابل را تایید نکرده

در 24 ثور سال جاری کمیسیون انتخابات نتیجه‌ی نهایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را اعلام کرد. برخلاف معمول، نخست لیست نامزدان برنده از سوی تلویزیون ملی منتشر شد و ساعاتی بعد کمیسیون انتخابات نیز در صفحه‌ی فیسبوک خود آن را نشر کرد. این نتایج درحالی اعلان شد که انتظار می‌رفت پس از رسیدگی به شکایت نامزدان در خصوص نتایج ابتدایی، تغییرات چشم‌گیری در نتایج نهایی به میان آید.

ده روز پس از اعلان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید این نتیجه مورد تایید کمیشنران این کمیسیون نیست و آنچه در نتیجه‌ی نهایی اعلان شده، برخلاف فیصله‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات است.

محمد قاسم الیاسی به اطلاعات روز گفت که کمیسیون رسیدگی به شکایات فیصله‌ی خود را نهایی کرده بود و آنچه از «دیتاسنتر» بیرون شد، مورد تایید کمیسیون رسیدگی به شکایات نیست. او گفت: «به‌صورت رسمی نتایج نهایی تایید ما را با خود ندارد.»

آقای الیاسی افزود که نتایج نهایی انتخابات کابل برای اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی «شگفت‌انگیز» و دور از انتظار بود. او گفت که انتظار داشتیم سطح آرا پایین بیاید و حداقل 30 تا 40 درصد تغییرات به‌وجود بیاید «اما واقعاً نمی‌دانم چه اتفاق افتاد، اما برای ما سوال‌برانگیز بود.»

اعلان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل با انتقادهای زیادی مواجه شده است. شماری از نامزدان کابل مدعی‌اند که ارگ و اعضای کمیسیون انتخابات در خصوص نتایج کابل «کودتای انتخاباتی کردند» و کسانی که به مجلس نمایندگان راه یافته‌اند «انتصابی اند نه انتخابی.»

به‌نظر می‌رسد اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل کمیسیون‌های انتخاباتی را دچار اختلاف کرده است. منابعی در کمیسیون رسیدگی به شکایات پیش از اعلان نتایج به اطلاعات روز گفته بودند که نتایج نهایی تغییرات زیادی خواهد داشت.

در پاسخ به گفته‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات و موجودیت اختلاف بر سر نتیجه‌ی نهایی انتخابات کابل، رحیمه ظریفی می‌گوید که اعضای کمیسیون انتخابات براساس فیصله‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات تصمیم گرفته‌اند.