غنی به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری: باید روی اصول اخلاقی انتخابات موافقت کنیم

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی به برگزاری انتخابات شفاف تاکید کرده و می‌گوید نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیشرو باید روی اصول اخلاقی انتخابات به موافقه برسند.

آقای غنی صبح امروز (سه‌شنبه، 14 جوزا) پس از ادای نماز عید گفت: «انتخابات شفاف خواست ما می‌باشد و وظیفه داریم که زمینه‌ی برگزاری انتخابات را برای ملت فراهم سازیم تا رأی خویش را به‌گونه‌ی آزاد به کاندید دلخوا شان استعمال نمایند.»

او گفت که کارمندان ادارات ملکی در زمان انتخابات بی‌طرف اند و باید انتخابات در میدان مسطح و به‌گونه‌ی شفاف و آزاد برگزار شود.

رییس جمهور همچنان گفت که به نیروهای امنیتی و دفاعی هدایت داده است تا در انتخابات بی‌طرف باشند و تنها وظیفه‌ی شان که تأمین امنیت انتخابات است، را انجام دهند.

آقای غنی درحالی به برگزاری انتخابات شفاف و توافق روی اصول اخلاقی با نامزدان صحبت می‌کند که از سوی سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری متهم به سوءاستفاده‌ی گسترده از امکانات دولتی برای کمپین انتخاباتی شده است.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سفرهای ولایتی رییس جمهور و شرکت وی در افتتاح پروژه‌های انکشافی را کمپینی خوانده و گفته است که آقای غنی دیگر نباید به سفرهای ولایتی‌اش ادامه بدهد و یا پروژه‌های انکشافی را افتتاح کند.

از سوی هم رحمت‌الله نبیل، رییس تکت انتخاباتی امنیت و عدالت ادعا دارد که از چندی بدین سو قراردادهای میلیون دالری در حکومت در بدل حمایت‌های انتخاباتی داده می‌شود و نیز تقرری‌های اخیر در حکومت نیز هدف کمپینی دارد.

پیشتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز «موضوع طرزالعمل مشترک و قابل قبول برای محدود کردن صلاحیت‌های حکومت و عدم استفاده از امکانات دولتی در روز ثبت‌نام» را یک راه‌حل عادلانه مطرح کرده و گفته بود که امیدوار است نامزدان ریاست جمهوری بر سر اصول رفتاری روشن به تفاهم برسند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال جاری برگزار می‌شود. این انتخابات درحالی قرار است برگزار شود که دوره‌ی کاری رییس جمهور اشرف غنی براساس قانون اساسی پایان یافته است.