با ابن خندون

سخی داد هاتف
وی ادامه داد:
«والله ما از کشورربایی شروع کردیم، بعد به ولایت‌ربایی رسیدیم و در این اواخر به سطح آدم‌ربایی تنزل کردیم. این ما را نگران کرد. حتا همان آدم‌ربایی‌مان هم موفق نبود. این شد که با دوستان نشستیم عقل سر عقل گذاشتیم و تصمیم گرفتیم که افغانستان را نجات بدهیم».
سید اکبر آغا، که سابق آدم‌ربایی می‌کرد، حزب تشکیل داد. حزب «راه نجات افغانستان». وی پیش از آن‌که ادامه بدهد، گفت:
«من سابق یکی از برادران ناراضی بودم. حالا هم برادر هستم، اما راضی شده‌ام. بهتر از این نمی‌شود دیگر. اگر می‌پرسید که سابق عضو گروه طالبان بودم؟ بلی بودم. اگر می‌پرسید حالا هم هستم؟ بلی هستم. اگر سوال‌تان این است که حالا هم دوست دارم پوست از سر‌تان بکنم؟ بلی دوست دارم. بندی کردی زنان؟ آری، آن‌که هست. حتما فکر می‌کنید که دیگر اهل تقیه شده‌ام و از سر بریدن و تیرباران کردن مردم اظهار بیزاری می‌کنم. نه‌ به‌خدا. حالا که معتصم جان هم این‌جا هست، بیش‌تر نسبت به این کارها حشری شده‌ام».
یکی از خبرنگاران از سید اکبر آغا پرسید: «شما در بیانیه‌ی‌تان گفته‌اید که در حکومتی که شما خواهید ساخت، به جز مجاهدین و طالبان، نمایند‌گان جامعه‌ی مدنی هم سهم خواهند داشت. این واقعیت دارد؟»
سید اکبر آغا پاسخ داد:
«بلی، ما به جامعه‌ی مدنی اعتقاد داریم. وقتی که ما به این شهر آمدیم، برادران طالبی که این‌جا هستند، خیلی به ما کمک کردند. ببینید، سرگذشت ما مثل سرگذشت مسلمانان اولیه است. آن وقت هم اگر به یاد داشته باشید، یک «جامعه‌ی مکی» بود که مسلمانان مکه در آن عضویت داشتند و چوب در آستین مشرکین می‌زدند. بعد که فشارها زیاد شدند، مومنان مکه را ترک کردند و به مدینه مهاجر شدند. در مدینه به کمک انصار (جامعه‌ی مدنی) را تشکیل دادند. وضعیت ما هم دقیقا همین طور است. این بچه‌ی خر نواز شریف در وزیرستان خیلی سر ما فشار آورده است. کم کم همه به کابل می‌آییم و کار خود را در این‌جا تداوم می‌بخشیم. از این نظر که ببینید، ما باید در حکومت آینده بیش‌ترین سهم را به جامعه‌ی مدنی بدهیم. اگر دوستان جامعه‌ی مدنی نبودند، ما اصلا می‌توانستیم این‌جا بیاییم؟»
ایشان در پاسخ به این سوال که چرا طالبان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند، گفت:
«پس به نظر شما این 33 درصد را عمه‌ی شما برده؟»
وی سپس خنده‌ای‌- به پهنای فلک- کرد و گفت:
«نه، نه، شوخی کردم. ما به این خاطر در این انتخابات شرکت نکردیم که در روز انتخابات بسیار سخت تلاشی می‌کردند».
گفته می‌شود حزب «راه نجات افغانستان» مرام‌نامه‌ی خود را در یک صفحه و یک جمله منتشر کرده است. صفحه‌اش را که ما نداریم، ولی جمله‌اش این است:
«ما از رییس جمهور تشکر می‌کنیم».