هشت شوخی بعد از عید روا باشد

هشت شوخی بعد از عید روا باشد

  • عیسا قلندر

1. اشرف غنی در تازه‌ترین شوخی‌اش با زندگی مردم گفته است که تعداد زیادی از طالبان آزادشده، سفیران صلح خواهند شد. هرچند که تعداد کمی از آن‌ها که شمارشان از صدها نفر بیش‌تر می‌شود، ممکن دوباره سلاح بگیرند، واسکت‌های بووم‎‌بوومی بپوشند و از شما ملت شریف که همیشه در دم بلا هستید، قربانی بگیرند.

اشرف غنی از مردم خواسته یک‌بار دیگر نشان دهند که آماده‌ی قربانی‌دادن برای صلح هستند. وی با اطمینان گفته که حکومت وحدت ملی از این قربانی‌های شما، یک جهان را سپاس می‌کند و «اگر یک جهان کافی نیست، من و داکتر صاحب عبدالله دو جهان را سپاس می‌کنیم.»

همچنان رییس‌جمهور علاوه کرده آن‌عده‌ای از طالبان که سفیران صلح خواهند شد، در چندین ولایت رابطه‌ای خوب میان نیروهای امنیتی و طالبان ایجاد خواهند کرد. این رابطه در مرحله‌ی اول ممکن در سطح انتقال معلومات و کوردینات از دفاتر و پایگاه‌های نیروهای امنیتی به طالبان باشد، اما اگر مردم و نیروهای امنیتی این مرحله را پشت سر بگذارند، مرحله‌ای دیگری شروع خواهد. هرچند خبرنگاران اصرار ورزیدند که درباره‌ی مرحله‌ی جدید معلومات حاصل کنند، اما رییس‌جمهور زیر بار نرفت و خاطرنشان کرد که این قلیل را از ما به کرم‌تان قبول فرمایید.

۲. وزارت داخله در تازه‌ترین گزارش خود از مردم خواسته که مواظب شوخی‌های مسلحانه باشند. در اعلامیه‌ای این وزارت آمده که در این اواخر سطح شوخی‌های مسلحانه در پس‌کوچه‌های کابل بالا رفته است. به همین خاطر، اگر شما با افراد مسلح با چاقو و تفنگچه روبه‌رو می‌شوید و آن‌ها به شوخی از شما می‌خواهند که موبایل و پول نقدتان را به آن‌ها بدهید، تعلل نکنید لطفا. برداشتی که وزارت داخله از این افراد دارد، نشان می‌دهد که این گروه‌ها به شوخی مایع سرخ ‌رنگی را از بدن شما خارج می‌کنند. تا شما به خود می‌آیید، می‌بینید که مرده‌اید و آن‌وقت پشیمانی سود ندارد. همچنان این وزارت از مردم خواسته که اگر شاهد قتل جوانان در کوچه‌ها به‌خاطر یک موبایل هستید، لطفا به فامیل مقتول خبر بدهید و کوشش کنید در امر خبررسانی، بی‌طرف عمل کنید. چرا که قانون حکم بر بی‌طرفی در امر اطلاع‌رسانی کرده است. وزارت داخله در اخیر هشدار داده که با کسانی که در امر اطلاع‌رسانی به خانواده‌ای مقتول جانبدارانه عمل کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

۳. درحالی‌که وزارت دفاع ملی گفته تا آخرین وجب خاک را از طالبان پس می‌گیریم، طالبان با نشر شوخی‌نامه‌ای خطاب به وزارت دفاع ملی گفته که آدرس را بلدید یا ما مکتوبی برای تان بفرستیم؟ از کجا شروع کنیم، از جلریز خوب است؟ اگر جلریز را نمی‌فهمید کجاست، از مردم بامیان و بهسود بپرسید. آن‌ها بلدند.

۴. یکی از نهادهایی که من فکر می‌کردم با کسی شوخی ندارد، امنیت ملی است. اما این نهاد به شوخی اعلام کرد که قاری صلاح‌الدین ایوبی از زندان امنیت ملی، فرار کرده است. درحالی‌که بعدا خبرها آمد که قاری صلاح‌الدین از شیرپور آزاد شده و بعضی‌ها به او گفته‌اند که بخیر بروی قاری صیب. باز نگویید که امنیت ملی باکسی شوخی ندارد.

۵. مردم فراه امسال در یک شوخی کاملا جدید، قیمت یک کیلو تربوز را یک افغانی اعلام کردند. ارگ ریاست‌جمهوری در این رابطه جلسه دایر کرد. رییس‌جمهور به‌صورت جدی در این جلسه ظاهر شد و با خشم اعلام کرد که تا سال دیگر، تربوز را به سمبول قیمت ملی تبدیل خواهد کرد و در این زمینه، هدایات لازم را به وزارت زراعت و وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل سپرد. وزارت زراعت به رییس‌جمهور وعده سپرد که این کار وزارت زراعت است نه کار وزارت سرحدات.

۶. والی قندهار که به سه زبان، پشتو، دری و شوخی تسلط کامل دارد، با تروریستان بازداشت‌شده در این ولایت دیدار نموده و در این دیدار از آن‌ها خواسته که صبور باشند. وی به شوخی به عید قربان اشاره کرده و گفته که، مونگ یو بل عید هم لرو. وارخطا مه اوسی. خدای دی وکلی چی تاسو هم برابر سی.

۷. وزارت اطلاعات و فرهنگ در جدیدترین آمار خویش اعلام کرده که بیست درصد شهروندان کابل از انداختن کثافات در جوی و دریا و بغل سرک خسته‌اند. اما مردم کابل این شایعه را رد کرده و گفته که این شوخی شرم‌آور وزارت اطلاعات و فرهنگ را بی‌پاسخ نخواهد ماند. در همین حال کارمندان شهرداری از کمبود وسایل برای انتقال کثافات از کوچه‌ها و سرک‌ها شکایت دارند و از وزارت مالیه خواسته‌اند که از هر وزارت فقط یک لندکروزر را کم کند و برای شهرداری لاری بخرد.

٨. نمایندگان عزیز ما برای نیم‌ساعت در هفته‌ی گذشته در پارلمان غال‌مغال نکردند؛ به هم تهمت و کنایه نگفتند؛ چکش و خشت هم استفاده نکردند. اما یک وکیل جوان به‌رسم اعتراض به‌جای این‌که روی میز خودش مشت بکوبد، روی میز یک وکیل دیگر کوبید. دوباره شروع شد. گفته می‌شود وکلا به شوخی قسم خورده‌اند که کار صحیح انجام ندهند. اوضاع به شما بهتر معلوم است.