نه سری نه علنی؛ آن «نقطه‌ی جنجالی» در مجلس منجر به درگیری فزیکی شد

اطلاعات روز: درحالی‌که قرار بود نمایندگان مجلس امروز (چهارشنبه، 29 جوزا) سرنوشت یک رأی جنجالی را در مجلس عمومی به رأی بگذارند، شماری از هواداران کمال‌ناصر اصولی با هر گونه رأی‌گیری مخالفت کردند که در نهایت به درگیری فزیکی در این مجلس منجر شد.

مهدی راسخ، یک عضو مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز گفت که نمایندگان روز سه‌شنبه با اکثریت «قاطع» آرا فیصله کرده بودند که امروز در یک رأی‌گیری علنی در مورد «نقطه»‌ی جنجالی تصمیم بگیرند، اما شماری از هواداران آقای اصولی با رأی‌گیری علنی مخالفت کرده و خواستار رأی‌گیری سری شدند.

به گفته‌ی آقای راسخ، هرچند نمایندگان با رأی‌گیری سری نیز موافقت کردند، اما شمار اندکی از نمایندگان در نهایت با رأی‌گیری سری نیز مخالفت کرده و آن‌را باطل اعلام کردند.

این عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: «آنان به دو-سه بار رأی‌گیری و فیصله‌ی مجلس احترام نگذاشتند، آقای رحمانی مجبور شد که بیاید به مجلس و وقتی که به مجلس آمد با واکنش منفی چند نفر محدود از وکلا مواجه شد که یک جنجالک شد و گاردهای امنیتی مداخله کردند و آرام شد.»

آقای راسخ همچنان افزود که نمایندگان تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و آقای رحمانی نیز دوباره به دفترش برگشته است.

در همین حال ویدیویی که از جریان مجلس امروز در رسانه‌ها منشتر شده، نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی درگیری فزیکی میان نمایندگان مجلس، شماری از چوکی‌ها و میز کاری رییس مجلس نیز شکسته است.

در مورد زخمی شدن چند نفر در جریان درگیری‌ها نیز گزارش‌های متفاوتی منتشر شده، اما مهدی راسخ می‌گوید که «در زمان درگیری نیروهای امنیتی در تلاش میانجی‌گری و پایان دادن به درگیری بودند و فشار زیاد هم سر نیروهای امنیتی بود. پس از آن یکی دو نفر از نیروهای امنیتی ادعا کردند که دست ما درد می‌کنه و… من که کسی را ندیدم زخمی شده باشد.»

تنش‌ها بر سر انتخاب رییس مجلس نمایندگان پس از آن بالا گرفت که میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی در دور دوم انتخابات ریاست این مجلس با هم رقابت کردند. در این انتخابات که 27 ثور سال جاری برگزار شده بود، براساس نصاب اعلام شده (247) آقای رحمانی با به‌دست آوردن 123 رأی نتوانست (50 درصد+1 رأی) را به‌دست بیاورد.

در این انتخابات کمال‌ناصر اصولی 55 رأی گرفت. همچنان 13 رأی سفید و 53 رأی باطل به صندوق‌ها ریخته شده و سه رأی دیگر مفقود اعلام شده بود.

آخرین مورد اختلاف بر سر شیوه‌ی رأی‌گیری در خصوص اعتباربخشیدن یا نبخشیدن به یکی از برگه‌های رأی‌گیری بود که یک «نقطه» اضافه دارد. این برگه پس از بازشماری آرای انتخابات دور دوم (۲۸ ثور) در جمع آرای صحیح محاسبه و براساس آن میررحمان رحمانی برنده اعلام شد، اما هواداران کمال‌ناصر اصولی با آن مخالفت کرده بودند.