سرانجام میر رحمان رحمانی رییس مجلس شد

اطلاعات روز: سرانجام در هفتمین انتخابات (دور چهارم) برای احراز کرسی ریاست مجلس نمایندگان، میررحمان رحمانی به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

این انتخابات امروز (شنبه، 8 سرطان) میان میررحمان رحمانی و خان‌محمد وردک برگزار شد که در نهایت آقای رحمانی با گرفتن 136 رأی به عنوان رییس دور هفدهم تقنینی مجلس نمایندگان انتخاب شد.

در این دور انتخابات نصاب مجلس 245 نفر بود و نامزد برنده باید 123 رأی (50 درصد آرا به اضافه‌ی یک رأی) را به‌دست می‌آورد. میررحمان رحمانی 136 رأی و خان‌محمد وردک 96 رأی را به‌دست آوردند. همچنان در این دور انتخابات 11 رأی باطل اعلام شد و دو رأی دیگر نیز سفید به صندوق انداخته شده بود.

میررحمان رحمانی در حالی به عنوان رییس دور هفدهم تقنینی مجلس نمایندگان انتخاب شد که پیش از این دست‌کم شش انتخابات برای تعیین رییس مجلس نمایندگان بی‌نتیجه به پایان رسیده بود.

تنش‌ها بر سر انتخاب رییس این مجلس به‌خاطر اختلاف‌نظر روی یک رأی اختلافی از بیش از یک ماه پیش (28 ثور) تا روز دوشنبه (3 سرطان) ادامه داشت.

این رأی روز دوشنبه هفته‌ی گذشته در انتخاباتی که برای رد و یا تأییدی آن در این مجلس برگزار شده بود، با اکثریت آرا باطل و قرار شد که انتخابات میان نامزدانی جدید برگزار شود. رأی مورد مناقشه مربوط به میررحمان رحمانی، از نامزدان انتخابات قبلی برای ریاست این مجلس بود.

انتخابات قبلی برای ریاست مجلس نمایندگان میان میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی در مرحله‌ی دوم دور اول جنجالی شد. آقای رحمانی در این انتخابات در  ۲۸ ثور، ۱۲۳ رأی تایید گرفت، و پس از جنجال‌ها از سوی رییس موقت به‌عنوان رییس مجلس اعلام شد.

این نتیجه از سوی کمال ناصر اصولی و نمایندگان هواداران او پذیرفته نشد.