سفیر امریکا به کمیسیون‌های انتخاباتی: در مقابل هر نوع فشار ایستادگی کنید

اطلاعات روز: جان بس، سفیر امریکا در کابل از اعضا و مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواسته است که در مقابل هر نوع فشار در روند انتخابات ایستادگی کرده، نتایج انتخابات را مستقلانه اعلام کنند.

در اعلامیه‌ای که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به نشر رسیده، آمده است که سفیر امریکا این گفته‌ها را دیروز (دوشنبه، ۲۲ میزان) در دیدار با اعضای کمیسیون انتخابات در این کمیسیون بیان کرده است.

به نقل از اعلامیه، او پس از این دیدار، از مرکز ملی جمع‌بندی نتایج و مرکز جمع‌بندی نتایج دیجیتلی نیز بازدید کرده است. در همین حال، خود آقای بس نیز در تویتی، روند کار در مرکز ملی جمع‌بندی معلومات را خوب توصیف کرده، گفته است که در حال حاضر رسیدن به نتیجه‌ی شفاف و قابل اعتماد در انتخابات افغانستان اولویت است.

او با حمایت از روند کاری کمیسیون‌های انتخاباتی، تأکید کرده است که این کمیسیون‌ها باید تنها آرای بیومتریک‌شده را در انتخابات قابل اعتبار بدانند.

آقای بس همین طور افزوده است که برای تقویت و شفافیت کمیسیون‌های انتخاباتی باید شمار مراکزی که در روز انتخابات بسته بوده‌اند را نیز همگانی کنند.

سفیر امریکا در کابل در حالی از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که روند انتخابات را با ایستادگی در مقابل هر نوع فشار پیش ببرند که پیشتر شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و نهادهای جامعه‌ی مدنی بر روند انتخاباتی گفته بودند که این کمیسیون‌ها در روند کارشان با فشارهای سیاسی مواجه‌اند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هشدار داده بود که دوام این فشارها، تأثیر منفی در روند کاری کمیسیون‌های انتخاباتی دارد و ممکن تصمیم نهایی اعضای آن‌ها قربانی این فشار سیاسی شود.

فرامرز تمنا، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با نام‌گرفتن از حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانه‌ی کمیسوین انتخابات، گفته بود که این مسئول کمیسیون، به نفع دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز»، به رهبری محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور جهت‌گیری دارد.

پس از آن اسدالله سعادتی، معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز گفته بود که حلقاتی در کمیسیون مستقل انتخابات در تبانی با دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز دست به تقلب سازمان‌یافته می‌زنند.

کمیسیون مستقل انتخابات اما این گفته‌ها را رد کرده، گفته بود که این نهاد زیر فشار هیچ کسی نیست و با استقلالیت و شفافیت کامل کار خود را به پیش می‌برد.

انتخابات ریاست‌جمهوری حدود سه هفته‌ی پیش (ششم میزان) با رقابت ۱۳ نامزد به‌شمول رییسان جمهور و اجرائیه‌ی کشور در سراسر کشور برگزار شده بود. براساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات، دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ نفر در این انتخابات شرکت کرده بوده‌اند. قرار است که نتایج این انتخابات تا حدود یک هفته‌ی دیگر (۲۷ میزان) اعلام شود.