در چهارمين نشست علني کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، 74 شکایت بررسی شد

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در چهارمین نشست علنی بررسی خود، 74 شکایت را بررسی کردند که بیش‌ترین آن علیه تیم داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی بود. این نشست با حضور نهادهای جامعه‌ی مدنی، ناظران انتخابات‌ و نمایندگان نامزدان برگزار و شکایت‌های انتخاباتی زون شمال‌شرق کشور بررسی شدند.
عزيز آريافر، کميشنر کميسيون مستقل شکايت‌های انتخاباتی گفت که این شکایت‌ها براساس پرکردن صندوق‌ها توسط زورمندان و تقلب به نفع يک نامزد مشخص از سوى کارمندان کميسيون مستقل انتخابات، ثبت شده بودند. به گفته‌ی‌ او، 74 شکایتی که بررسی شدند، مربو‌ط به ولایت‌های بغلان، تخار، قندوز و بدخشان بودند.
برخی از این شکایت‌ها با شواهد و مدارک مستند شده‌اند. اعضای کمیسیون تصاویر ویدیویی را در نشست علنی دیروز به نشر رساندند که نشان‌گر صورت گرفتن تقلب به نفع نامزد مشخصی بود. در یک مورد در این نشست گفته شد که افراد مسلح در یکی از مرکزهای رای‌دهی در روز انتخابات رای‌دهندگان را تهدید می‌کردند که به نامزد مشخصی رای دهند.
نادر محسنی، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفت که تا کنون در حدود ۲۵۰ مورد شکایت انتخاباتی بررسی شده و کار رسیدگی به آن، پیش از زمان مقرر به پایان می‌رسد. در همین حال، نمایندگان دو نامزد پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری کار بررسی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی را مورد انتقاد قرار دادند.
زلگى سجاد، نماينده‌ی تيم‌ اصلاحات و هم‌گرايى به رهبرى عبدالله، در دفاعيه‌ی خود با انتقاد گفت که دفترهای ولایتی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی برخورد دو‌گانه دارند. به گفته‌ی او، دفترهای ولایتی در برابر شکايت‌هایی که از سوى تيم اصلاحات مطرح شده، سکوت کرده، اما در بسيارى موارد بدون مدرک شکايت‌ها را علیه اين تيم ثبت کرده‌اند.
انجینير باشى، نماينده‌ی تيم تحول و تداوم به رهبرى اشرف غنى احمدزى نيز از کارکرد کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به‌شدت انتقاد کرد و گفت که شکايت‌های ثبت شده علیه تيمش، مستند نيستند. او افزود که شمار‌ زیادی از شکایت‌هایی که علیه تیم تحول و تداوم ثبت شده، مستند نیستند و اين شکايت‌ها از نظر تيمش مردود شمرده می‌شوند.
قرار است تا یک روز دیگر شکايت‌های زون‌هاى شرق و جنوب‌شرق و شمال‌غرب کشور نیز در نشست‌ علنی بررسی شوند. کميسيون شکايت‌های انتخاباتی می‌گوید که فيصله‌ی تمام این بررسى‌ها را به تاريخ ٢١ یا ٢٢ ثور به کميسيون مستقل انتخابات ارسال خواهد کرد، تا کميسيون انتخابات فيصله‌ی نهايى انتخابات را در وقت تعیین شده اعلام کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *