آغاز پروژه‌‌ی بانک‌داری اسلامی در کشور

اطلاعات روز: بانک مرکزی به منظور تطبیق بانک‌داری اسلامی در کشور، موافقت‌نامه‌‌ای با مؤسسه‌ی حرکت به امضا رساند. توافق‌نامه‌ی یاد شده بین نورالله دلاورى، رییس بانک مرکزی و نسیم اکبر، رییس مؤسسه‌ی حرکت دیروز در کابل به امضا رسید. مسئولان بانک مرکزی کشور تأکید دارند که با تطبیق پژوره‌ی جدید بانک‌داری اسلامی، وضعیت بانک‌داری در کشور تقویت خواهد شد.
نمایخان افضل هده‌وال، معاون این بانک دیروز در کابل گفت که تقویت پروژه‌ی بانک‌داری اسلامی در کشور مردم را نسبت به بانک‌داری باورمند می‌کند. او تأکید کرد که سرمایه‌ی مالی افغانستان در حال حاضر 4 ملیارد دالر است و با تطبیق سیستم جدید بانک‌داری اسلامی، این رقم به دو برابر افزایش خواهد یافت.
براساس معلومات بانک مرکزی، پروژه‌ی بانک‌داری اسلامی به ارزش 1175600 دالر امریکایی هزینه برداشته و از سوی نهاد حرکت‌ تمویل می‌شود. محمد نسیم اکبر، رییس این نهاد دیروز در حین امضای موافقت‌نامه‌ی یاد شده گفت که برای یک سال در زمینه‌ی‌ رشد، تقویت و تطبیق این سیستم تلاش خواهد کرد.
مؤسسه‌ی حرکت، اداره‌ی تسهیلات در محیط سرمایه‌گذاری افغانستان، یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی است که توسط افغان‌ها اداره می‌شود و در سال ٢٠٠٨ ميلادى، به کمک اداره‌‌ی انکشاف بين‌المللى انگلستان برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری و تجارت ایجاد شده است. اين مؤسسه براى دولت، بخش‌های خصوصی و جامعه‌ی مدنى، کمک‌هاى بلاعوض را به منظور تطبيق پروژه‌هايى که موانع حقوقى و ساختارى فراراه تجارت و سرمايه‌گذارى را در افغانستان تقليل ‌يا برطرف می‌کنند، فراهم مى‌کند.
در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی در کشور از ترویج سیستم بانک‌داری اسلامی استقبال و از مسئولان مربوط خواسته‌اند که در این زمینه شفافیت را در نظر بگیرند. پس از ورشکست شدن کابل‌بانک، اعتبار مردم نسبت به بانک‌ها نسبتاً از بین رفت. از این بانک در حدود 900 میلیون دالر به شکل غیر‌قانونی بیرون شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *