کودک‌کُشی طالبان؛ بهبود موضع به هر قیمت

کودک‌کُشی طالبان؛ بهبود موضع به هر قیمت

ساعت هشت‌ونیم دیروز (دوشنبه، 10 سرطان) حمله‌ی تروریستی طالبان به ساختمان بخش لوژستیک و انجنیری وزارت دفاع افغانستان با انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره در برابر ساختمان این نهاد آغاز شد. با انفجار موتربمب، 5 مهاجم به ساختمان بخش لوژستیک وزارت دفاع و خانه‌های مسکونی اطراف آن یورش بردند. حدود شش ساعت پس از آغاز حمله، آخرین نفر از 5 مهاجم طالبان، توسط نیروهای امنیتی کشته شده و درگیری پایان یافت. وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که دست‌کم 105 نفر در این رویداد مجروح شدند که بیش‌تر آن‌ها غیرنظامیان بودند. در میان مجروحان، 28 کودک و 5 زن بودند. به نقل از وزارت معارف، 51 دانش‌آموز در میان مجروحان این حمله‌ی تروریستی بود. آمار قابل اتکایی از کشته‌شدگان رویداد ارایه نشده است. به احتمال زیاد، آمار تلفات و قربانیان حمله، افزایش می‌یابد.

حدود ده ساعت قبل از این حمله، طالبان با چهار هاموی مملو از مواد منفجره، به مرکز ولسوالی معروف ولایت قندهار حمله کرده‌ بودند. در پی این حمله، 11 سرباز پولیس و 8 کارمند کمیسیون مستقل انتخابات کشته شده و دست‌کم 27 سرباز پولیس مجروح شدند. ساعاتی قبل از این حمله‌ی طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان در یک حمله‌ی هوایی در ولایت بلخ، دست‌کم 45 جنگ‌جوی طالبان را به قتل رسانده بودند. اگر حملات نیروهای امنیتی افغانستان و حملات انتحاری و انفجاری طالبان به مواضع همدیگر در یک هفته‌ی اخیر را بررسی کنیم، نتیجه‌ی آن، افزایش سرسام‌آور درگیری و خشونت میان نیروهای دو طرف است. پس از آغاز مذاکرات صلح افغانستان میان دیپلمات‌های ایالات متحده و نمایندگان طالبان در قطر، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی افغانستان و جنگ‌جویان طالبان افزایش یافت. در برهه‌ی از مذاکرات، وقتی طالبان در مذاکرات دوحه، از انعطاف‌پذیری در این گفت‌وگوها، سر باز زدند، دستگاه‌های امنیتی افغانستان بر مبنای برنامه‌های ایالات متحده، سرکوب طالبان و تشدید حملات زمینی و هوایی به مواضع این گروه را در دستور کار قرار داد. پیام حملات وسیع نظامی به طالبان، این بود که اگر به مذاکرات و توافق صلح تن ندهید، فرجام‌تان چنین خواهد بود.

طالبان، به لحاظ دریافت حمایت‌ها از حامیان‌اش و به‌صورت مشخص پاکستان و به لحاظ وضعیت نظامی در میدان‌های جنگ، در وضعیت دشواری قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر، مواضع این گروه در سراسر افغانستان با حملات زمینی و هوایی قطعات خاص نیروهای امنیتی افغانستان، تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. پاکستانی‌ها، تحت فشار ایالات متحده از یک‌سو و احتمال بالای سودبردن هند از دوام شورش‌گری در افغانستان در سوی دیگر، با پروسه‌ی تحت رهبری ایالات متحده هم‌سویی دارد. وزارت خارجه‌ی پاکستان، در واکنش به حمله‌ی دیروز کابل، آن را «حمله‌ی ترویستی» و در تناقض با موازین بین‌المللی خوانده و محکوم کرد. در طول دست‌کم چهارده سال از آغاز شورش طالبان در افغانستان، چنین واکنشی از طرف پاکستانی‌ها در مواجهه با حملات طالبان، اگر نه استثنایی که دست‌کم نادر بوده است.

بر مبنای گزارش‌ها، قربانیان حمله‌ی طالبان به یکی از اهداف نظامی در کابل اما، اکثرا غیرنظامیان بودند. 51 دانش‌آموز که از آن میان، 28 نفر کودک بودند، در این حمله مجروح شدند. طالبان، تحت فشارهای سنگین نظامی، اکنون حتا به قیمت مجروح‌شدن ده‌ها دانش‌آموز، کودک، زن و غیرنظامیان بی‌گناه، در پی آن است که موضع‌اش در مذاکرات صلح قطر بهبود یابد. حملات وسیع و سنگین نیروهای امنیتی افغانستان به مواضع طالبان و حملات کور این گروه به اهدافی در کلان‌شهرها، تلاش‌های دوطرف برای بهبود موضع در مذاکرات صلح است. برای طالبان که تحت فشار و در شرایط دشواری قرار گرفته است، اکنون کشته و مجروح‌شدن کودکان، دانش‌آموزان و زنان اهمیتی چندانی ندارد. این گروه در پی آن است که به هر قیمتی در واکنش به فشارهای نظامی در میدان‌های جنگ و فشارهای دیپلماتیک در اتاق‌های مذاکرات، با حملات کور، موضع‌شان را بهبود دهند. تعدادی از مقامات سیاسی در واکنش به حملات طالبان، گفتند که این حملات از سر ضعف و شکست طالبان در میدان‌های جنگ است. این واکنش‌ها، از معدود ادعاهای درست سیاست‌مداران افغانستان در واکنش به حملات طالبان است.