اتمر: ادعاهای سوءاستفاده‌های جنسی مقامات حکومت را یک نهاد بی‌طرف بررسی کند

اطلاعات روز: تکت انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین کشور به نشر گزارش‌ها در مورد اتهام آزار جنسی در ادارات حکومتی واکنش نشان داده و خواستار ایجاد یک گروه تحقیق کاملا مستقل برای بررسی این اتهامات شده است.

در اعلامیه‌ی تکت انتخاباتی صلح و اعتدال که امروز (شنبه، 22 سرطان) منتشر شده، آمده است: «از آن‌جايي كه بعضی مقامات بلندرتبه‌ی حکومتی متهم در این موضوع هستند، برای شناسایی فساد اخلاقي و پي‌گرد قانوني عاملان آن، باید نهادهای مستقل که مورد اعتماد مردم افغانستان‌اند به این موضوع رسیدگی کنند.»

در اعلامیه آمده است که نشر گزارش‌ها مبنی بر وجود فساد اخلاقی در ادارات حکومتی و این‌که با وجود گذشت مدت زمان طولانی از نشر اولین گزارش‌ها در این مورد، حکومت تا کنون نتوانسته به این موضوع رسیدگی کند، مایه‌ی تأسف است و مردم در این مورد نگران‌اند.

تکت انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر افزوده است که نشر گزارش‌های سوءاستفاده‌ی جنسی در «عالی‌ترین سطوح حکومت» از کسانی قربانی می‌گیرد که بعد از سال‌ها مبارزه و تحمل تبعیض، سرانجام توانسته‌اند در 18 سال اخیر در قسمت دسترسی به حقوق بشری و مدنی خود به پیشرفت‌های چشم‌گیر دست یابند.

در اعلامیه‌ی این تکت انتخاباتی آمده است: «درحالي‌كه حكومت وحدت ملي پيوسته شعار توانمندساختن زنان و جوانان را سر داده است، عدم رسيد‌گي جدي، فوري و همه‌جانبه به اين موضوع از جانب حكومت مي‌تواند دست‌آوردهاي چندين ساله را به مخاطره اندازد.»

در اعلامیه از رهبری حکومت نیز خواسته شده است تا برای از بین بردن هر گونه فساد در نهادهای حکومتی، با راه‌اندازی تحقیقات معتبر عاملان فساد اخلاقی و «تجاوز» در ارگ و دیگر سطح حکومت را شناسایی کند.

این همه در حالی است که اخیرا بی‌بی‌سی گزارشی منتشر کرد که براساس آن شش زن ادعا کرده‌اند که در ادارات حکومتی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

پیش از آن نیز حبیب‌الله احمدزی، مشاور پیشین رییس‌جمهور اشرف غنی در مصاحبه با یک تلویزیون خصوصی در کابل گفته بود که در ارگ ریاست‌جمهوری در بدل سپردن وزارت، چوکی پارلمان و مشاوریت از زنان تقاضای جنسی شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. نهاد بی طرف پیدا کردن اش سخت است در افغانستان چون منفعت میخواد .مردم پول سالار شده .
    یک شخص میتواند بررسی کند . برای من سلاحیت عام تام بدهد . در مدت یک ماه تمامی سواستفاده ها …. از ریشه گم خواهم کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *