shahrzad akbar

شهرزاد اکبر به‌عنوان رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعیین شد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور در فرمانی شهرزاد اکبر را به‌عنوان رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعیین کرده است.

در اعلامیه‌ای که دیروز (چهارشنبه، ۲۶ سرطان) از سوی ارگ به نشر رسیده، آمده است که براساس فرمان رییس‌جمهوری کشور، هشت کمیشنر جدید این کمیسیون نیز تعیین شده‌اند.

بر بنیاد این فرمان، اسدالله یوسفی، بنفشه یعقوبی، محمدایوب یوسف‌زی، سیداحسان خلیق، شبنم صالحی، شکرالله مشکور، محمدنعیم نظری و راضیه صیاد از کمیشران جدید این کمیسیون می‌باشند.

خانم اکبر دومین فردی است که به‌عنوان رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعیین می‌شود. او فارغ‌التحصیل مطالعات توسعه از دانشگاه آکسفورد بریتانیا است و اخیرا به‌عنوان یکی از معاونین دفتر شورای امنیت ملی کشور مقرر شده بود.

این کمیسیون ۹ عضو دارد که بر اساس فرمان ریاست‌جمهوری کشور تعیین می‌شوند.

پیش از این در مدت ۱۵ سال گذشته، سیما سمر ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت. خانم سمر هم‌اکنون به‌حیث نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهوری و وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل تعیین شده است.

خانم سمر از چهره‌های فعال مدافع حقوق بشر در کشور است که تا کنون چندین جایزه‌ی ملی و بین‌المللی در زمینه‌ی حقوق زنان، حقوق بشر، دموکراسی و زنان برای صلح را به‌دست آورده است. او دو بار نیز نامزد جایزه‌ی صلح نوبل شد.

خانم سمر در اوایل تشکیل دولت موقت به‌حیث یکی از معاونان ریاست دولت انتقالی کار کرد و پس از آن نیز به عنوان اولین وزیر امور زنان در کشور تعیین شد.