GETTY IMAGE

در حمله‌ی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار 11 نفر کشته و بیش از 80 نفر دیگر زخمی شدند

اطلاعات روز: دفتر مطبوعاتی والی قندهار اعلام کرده است که در حمله‌ی مهاجمان گروه طالبان بر مرکز فرماندهی پولیس این ولایت 11 نفر به‌شمول دو سرباز پولیس و 9 غیرنظامی کشته و 83 نفر دیگر به‌شمول سه سرباز پولیس و 80 غیرنظامی زخمی شده‌اند. در میان زخمیان چهار زن و 11 کودک نیز شامل‌اند.

در همین حال وزارت داخله گفته است که در این حمله هفت غیرنظامی و سه سرباز پولیس کشته و 86 نفر دیگر به‌شمول 59 غیرنظامی و 27 سرباز پولیس زخمی شده‌اند.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی والی قندهار تعداد مهاجمان طالبان چهار نفر اعلام شده و گفته شده است که حمله بر فرماندهی پولیس این ولایت حوالی ساعت 6:00 شام روز پنج‌شنبه (27 سرطان) پایان یافته است.

وزارت داخله اما تعداد مهاجمان را هفت نفر اعلام کرده و گفته است که حمله بر فرماندهی پولیس قندهار با کشته‌شدن تمامی این مهاجمان پایان یافته است.

این در حالی است که حوالی ساعت 4:30 بعد از ظهر روز گذشته (پنج‌شنبه، 27 سرطان) گروهی از مهاجمان مسلح بر مرکز فرماندهی پولیس ولایت قندهار در حوزه‌ی پنجم شهر قندهار حمله کردند.

عبدالبشیر خاکسار، معاون سخن‌گوی فرماندهی پولیس قندهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که مهاجمان ابتدا در نزدیکی ورودی شمالی ساختمان فرماندهی پولیس این ولایت یک موتر بمب‌گذاری‌شده را انفجار داده و بعد با نیروهای امنیتی درگیر شدند. یک ساعت پس از آن، انفجار دیگری در نزدیکی ورودی جنوبی ساختمان فرماندهی نیز رخ داد.

پس از آن گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این گروه همچنان گفته است که حمله‌ی مهاجمان انتحاری این گروه تا ساعت 11:00 شب گذشته ادامه داشته است که در نتیجه ده‌ها تن از نیروهای پولیس کشته و زخمی شده‌اند.

واکنش‌ها

رییس‌جمهور اشرف غنی حمله‌ی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار را محکوم کرده و گفته است در حالی که حکومت افغانستان در مطابقت به فیصله‌های لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، برنامه‌ی صلح را به پیش می‌برد، این حمله‌ی طالبان نشان‌دهنده‌ی نیت این گروه برای ادامه‌ی جنگ، خشونت و کشتار غیرنظامیان است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز این حمله را که بیشتر قربانیان آن غیرنظامی‌اند، یک جنایت نابخشودنی خوانده است.

ریاست اجراییه‌ی کشور در اعلامیه‌ای به نقل از آقای عبدالله آورده است که گروه طالبان هیچ اراده‌ای برای آوردن صلح در افغانستان ندارد و این گروه از هر فرصتی برای «کشتن افغان‌ها» استفاده می‌کند.

از سویی هم ریاست عمومی امنیت ملی کشور گفته است که حمله‌ی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار در پاکستان سازمان‌دهی شده بود.

این ریاست در یک پیام تویتری گفته است: «امنیت ملی به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد که حمله‌ی تروریستی قندهار از منطقه‌ی چمن پاکستان رهبری می‌شد.»

گروه طالبان اما این موضوع را رد کرده و گفته است که تمامی حملات این گروه در داخل افغانستان طرح و عملی می‌شود.

ولایت قندهار در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن به حساب می‌آید که گروه طالبان در شماری از ولسوالی‌های این ولایت و شهر قندهار فعالیت دارد. ولایت قندهار به عنوان خاستگاه طالبان نیز به شمار می‌رود.