کارمندان خدمات ملکی از استفاده‌ی ساعات رسمی و منابع دولتی به نفع نامزدان انتخابات منع شدند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی کشور از تمامی کارمندان خدمات ملکی خواسته است تا به‌منظور برگزاری شفاف و عادلانه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری، از ساعات رسمی و منابع دولتی به سود یا زیان نامزدان استفاده نکنند.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که امروز (شنبه، 5 اسد) منتشر شده، آمده است که براساس احکام مندرج در مقرره‌‎ی طرز رفتار کارمندان خدمات ملکی، قانون کارمندان خدمات ملکی، قانون انتخابات و دیگر اسناد تقنینی، «موظفان خدمات عامه مکلف‌اند تا اصل بی‌طرفی را در اجراات خویش رعایت کنند و از استفاده‌ی وسایل، تجهیزات، و معلومات اداره به نفع احزاب و اشخاص سیاسی خودداری کنند».

براساس اعلامیه‌ی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، اعمال نفوذ بر رأی‌دهندگان، فراهم‌کردن امکانات و منابع دولتی به نفع یکی از نامزدان، ابراز نظر به نفع و یا به ضرر نامزدان، استفاده از مقام وظیفوی به‌منظور تقویت و تضعیف موقف نامزدان، حضور در همایش‌های انتخاباتی و دیگر فعالیت‌های مربوط به انتخابات در جریان ساعات رسمی از فعالیت‌های ممنوعه در جریان کارزارهای انتخاباتی است.

این کمیسیون هشدار داده است در صورتی که کارمندان خدمات ملکی از ساعات رسمی و منابع دولتی به نفع یا ضرر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کنند، با آنان برخورد قانونی خواهد شد. این اداره تأکید کرده است که متخلفان «ممکن است از کار در اداره‌ی عامه محروم شوند».

در اعلامیه به نقل از احمدنادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی آمده است: «اصول اساسی اداره‌ی عامه، حفظ بی‌طرفی و عدم مداخله در امور انتخابات است. بنابراین، کارکنان خدمات ملکی به‌منظور حفظ صلابت انتخابات، نباید از منابع و امکانات اداره‌ی عامه به سود نامزدی استفاده کنند.»

این در حالی است که کارزارهای انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از فردا (یک‌شنبه، 6 اسد) برای دو ماه برگزار می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قرار است به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.