زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان،

خلیل‌زاد: مذاکرات بین‌الافغانی پس از به نتیجه‌رسیدن مذاکرات امریکا با طالبان آغاز می‌شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان پس از به نتیجه‌رسیدن مذاکرات امریکا با طالبان آغاز خواهد شد.

آقای خلیل‌زاد ناوقت روز گذشته (شنبه، 5 اسد) در رشته تویتی نوشته است: «بگومگوها درباره‌ی مذاکرات بین‌الافغانی در کابل زیاد است. برای وضاحت، این مذکرات [مذاکرات بین‌الافغانی] پس از این‌که ما توافقات خود را نهایی کردیم، بین طالبان و یک تیم مذاکره‌کننده‌ی موثر و ملی متشکل از مقامات ارشد دولتی، نمایندگان احزاب، جامعه مدنی و زنان انجام خواهد شد.»

خلیل‌زاد این اظهارات را پس ازآن مطرح کرده است که روز گذشته وزارت دولت در امور صلح کشور اعلام کرده بود که مذاکرات رودررو میان نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان تا دو هفته‌ی دیگر آغاز می‌شود.

وزارت دولت در امور صلح همچنان گفته بود که کار و رای‌زنی برای تشکیل یک هیأت ۱۵ نفری برای این گفت‌وگوها را با طرف‌های ذی‌دخل آغاز کرده است.

به گفته‌ی این وزارت، اعضای این هیأت از میان چهره‌های که قبلا در گفت‌وگوی بین‌الافغانی دوحه شرکت کرده بودند و همچنین «افراد متخصص و مسلکی» از اقشار گوناگون از جمله علما، زنان و اعضای نهادهای جامعه‌ی مدنی انتخاب می‌شوند.

وزارت دولت در امور صلح کشور در ادامه گفته بود که کار تشکیل این هیأت در حال نهایی‌شدن است و وزارت دولت در امور صلح تا آغاز این گفت‌گوها، آمادگی‌های لازم را برای سفر هیأت مذاکره‌کننده و پیشبرد مذاکرات فراهم می‌کند.

از سویی هم گروه طالبان نیز می‌گوید که مذاکرات مستقیم میان این گروه و دولت افغانستان زمانی آغاز خواهد شد که توافق‌نامه‌ی صلح نهایی و تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی از افغانستان اعلام شود.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته (شنبه، 5 اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفته بود: «پالیسی ما واضح است و آن این‌که بعد از نهایی شدن توافق‌نامه‌ی صلح و اعلام تقسیم اوقات برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ما مذاکرات افغانی را شروع کرده و با همه جهات افغانی مذاکره می‌کنیم.»