پمپئو: روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیش از انتخابات 2020 امریکا آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که روند خروج نیروهای کشورش از افغانستان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز می‌شود.

آقای پمپئو این اظهارات را روز گذشته (دوشنبه، ۷ اسد) در نشستی در «باشگاه اقتصادی واشنگتن» مطرح کرده است.

او در پاسخ به پرسشی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است که این دستور را از دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا دریافت کرده است.

به گفته‌ی او، این دستور آقای ترمپ «بی‌ابهام» و به معنی پایان‌دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» افغانستان می‌باشد.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنان در این نشست با اشاره به صلح افغانستان نیز افزوده است که مذاکرات میان نمایندگان این کشور و هیأت گروه طالبان در قطر پیشرفت‌های خوبی داشته و به این پیشرفت‌ها خوشبین است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان نهمین سفرش به‌منظور تسهیل روند صلح افغانستان هم‌اکنون برای مشورت در مورد تشکیل یک تیم ملی مذاکره‌کننده‌ی صلح بین‌الافغانی و روند مذاکرت میان امریکان و طالبان در کابل به سر می‌برد.

او هفته‌ی پیش (سه‌شنبه، ۱ اسد) وارد کابل شده بود. وزارت خارجه‌ی امریکا در آن زمان در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد در این سفرش با مقام‌های دولتی، نمایندگان جامعه‌ی مدنی و گروه‌های حمایت حقوق زنان دیدار خواهند کرد.

از سویی هم این وزارت افزوده بود که آقای خلیل‌زاد پس از این سفر به قطر می‌رود و هشتمین دور مذاکرت میان نمایندگان امریکا و طالبان را آغاز خواهد کرد.

پیش از این هفتمین دور مذاکرات طالبان و هیأت امریکایی به تاریخ هشتم سرطان در قطر آغاز و به تاریخ 18 سرطان پایان یافت.

هر چند دو طرف در پایان این دور مذاکرات در مورد پیشرفت‌ها چیزی نگفته بودند، اما پیش از آن آقای خلیل‌زاد گفته بود که این دور از مذاکرات «مثمرتر» از هر وقت دیگر بوده است.

او افزوده بود: «ما در هر چهار بخش توافق‌نامه‌ی صلح پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم: تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی.»