حکومت افغانستان: طالبان عامل «درجه یک» تلفات ملکی است

اطلاعات روز: حکومت افغانستان گزارش شش ماه نخست یوناما را که گفته است تلفات غیرنظامیان با مسئولیت نیروهای دولتی افغانستان بیش‌تر از از طالبان بوده است، رد می‌کند و می‌گوید که عامل اصلی تلفات غیرنظامیان طالبان است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری امروز (چهارشنبه، 9 اسد) در یک کنفرانس خبری با اشاره به حملاتی چون حمله به دفتر روند سبز و انفجار ماین کنار جاده‌ای در شاهراه کندهار – هرات که 64 کشته و 90 زخمی برجای گذاشته است، گفت که عامل «درجه یک» تلفات غیرنظامیان در کشور گروه طالبان است.

آقای صدیقی افزود که گروه طالبان قصدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد: «با این حساب روزانه حدود 20 غیرنظامی از سوی طالبان کشته می‌شوند. این آمار را یوناما در کجا ذکر کرده است؟ آیا یوناما پاسخی دارد که چگونه این آمار و ارقام از ثبت باز می‌ماند. آیا ما اعتبار کرده می‌توانیم گروهی که تنها در سه روز 60 نفر را بکشد، در شش ماه تنها 500 نفر را کشته‌اند؟ بنا بر این ما سخت بر این گزارش انتقاد داریم. یوناما بر مبنای گزارش‌های رسانه‌ای که بسیار ابتدایی است این گزارش را ترتیب کرده است و ما روی شیوه‌های که برای جمع‌آوری معلومات و شواهد استفاده کرده‌اند، ملاحظه داریم.»

آقای صدیقی از یوناما خواست که در چگونگی جمع‌آوری و آمار از دقت لازم کار بگیرد و روی میکانیزم‌ و شیوه‌ی‌ جمع‌آوری معلومات و شواهد تجدید نظر کند و از نزدیک با حکومت افغانستان کار کند: «به تنهایی نمی‌شود که دست به جمع‌آوری اطلاعات بزند و سرانجام اتهام بزرگی را بر نیروهای امنیتی افغانستان وارد کند و ذهنیت‌ها را طوری بسازد که خدای ناخواسته افرادی ملکی زیاد در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنتیی افغان جان‌شان را از دست می‌دهند.»

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در رابطه به تلفات ملکی که در اثر عملیات‌های نیروهای دفاعی و امنیتی افغان رقم خورده است، گفت: «آماری که از تلفات ملکی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نسبت داده شده است، با تأسف آن حوادث سهوا اتفاق افتاده است.»

آقای صدیقی تأکید کرد که حکومت افغانستان کاملا متعهد است و ادعاهای را که مبنی بر تلفات ملکی باشد، به‌گونه‌ی جدی بررسی می‌کند: «نیروهای ما، نهادهای ما در ولایات با ولسوال‌ها و والی‌ها هر حادثه تلفات ملکی را بررسی می‌کند. ما در حکومت میکانیزمی را ساخته‌ایم که چگونه می‌توانیم این حوادث را بررسی کنیم. برای حکومت افغانستان تلفات ملکی خط سرخ است.»

یوناما دیروز گزارشی از تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال روان میلادی در افغانستان ارایه کرد. در این گزارش آمده است که تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای طرفدار دولت ۳۱ درصد افزایش یافته و بیش‌تر این تلفات به حمله‌های هوایی مربوط می‌شود.

در گزارش یوناما، ۱۳۹۷ مورد تلفات ملکی (۷۱۷ کشته و ۶۸۰ زخمی) به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده شده است. در این گزاش گروه طالبان عامل تلفات ۱۹۶۸ غیرنظامی (۵۳۱ کشته و ۱۴۳۷ زخمی) خوانده شده است.