حمله‌ی طالبان بر سه پاسگاه امنیتی در دایکندی؛ 9 سرباز پولیس کشته شدند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی در ولایت دایکندی می‌گویند که در دو حمله‌ی جداگانه‌ی گروه طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های پاتو و کجران این ولایت نُه سرباز پولیس کشته و 11 سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

سید انور رحمتی، والی دایکندی به روزنامه اطلاعات روز گفت که حوالی ساعت 1:30 دقیقه‌ی بامداد امروز (جمعه، 11 اسد) گروه طالبان بر دو پاسگاه نیروهای امنیتی در منطقه‌ی «تپه‌ی زیارت» در مربوطات ولسوالی پاتو حمله کرده‌اند.

آقای رحمتی همچنان گفت که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان تا کنون هشت نیروی امنیتی کشته و ده نیروی امنیتی دیگر زخمی شده‌اند.

والی دایکندی افزود که نیروهای امنیتی کنترل دو پاسگاه را که در ابتدا به‌دست طالبان افتاده بود، پس گرفته و در حال حاضر درگیری شدید بین دو طرف در منطقه‌ی «سیجیک» جریان دارد.

به گفته‌ی او، در این درگیری‌ها به جنگ‌جویان گروه طالبان نیز تلفات وارد شده اما آمار آن تا کنون مشخص نشده است.

آقای رحمتی گفت که در یک مورد دیگر، جنگ‌جویان گروه طالبان شب گذشته (پنج‌شنبه، 10 اسد) بر پاسگاه امنیتی «بازار مشترک» در ولسوالی کجران این ولایت حمله کرده بودند که این حمله با کشته‌شدن شماری از فرماندهان مشهور طالبان، از سوی نیروهای امنیتی عقب زده شده است.

او علاوه کرد که در این درگیری یک سرباز دولتی نیز کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده است.

در همین حال گروه طالبان ادعا کرده است که در حمله بر پاسگاه‌های نیروهای دولتی در ولسوالی پاتو، چهار پاسگاه از سوی جنگ‌جویان این گروه تصرف شده است. این گروه همچنان ادعا کرده است که در این حمله 20 نیروی دولتی نیز کشته شده‌اند.

همچنان ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان تلفات جنگ‌جویان این گروه در جریان درگیری‌های شب گذشته در دایکندی را رد کرده است.

ولسوالی کجران دایکندی یکی از ناامن‌ترین ولسوالی‌های این ولایت است که در کم‌تر از یک‌ونیم ماه اخیر دست‌کم شش بار مورد حملات تهاجمی گروه طالبان قرار گرفته است. در جریان این حملات تلفات سنگینی بر نیروهای امنیتی و نیز جنگ‌جویان گروه طالبان وارد شده است.

در آخرین مورد، جنگ‌جویان گروه طالبان به تاریخ پنجم اسد بر پاسگاه‌های «سنگ سیاه»، «بازار مشترک» و «قرارگاه اردوی ملی» در ولسوالی کجران حمله کرده بودند که در نتیجه ده نیروی امنیتی کشته و هفت نیروی امنیتی دیگر زخمی شده بودند.

ولسوالی پاتو در دایکندی نیز یکی از ولسوالی‌های تازه‌تأسیس و در عین حال ناامن این ولایت است که از زمان تأسیس به این طرف همواره شاهد حملات گروهی طالبان بوده و در جریان این حملات به نیروهای امنیتی نیز تلفات سنگین وارد شده است.

حملات دوامدار طالبان بر دو ولسوالی ناامن دایکندی در حالی صورت می‌گیرد که شماری از فعالان جامعه مدنی در این ولایت از یک هفته به این طرف در پی افزایش ناامنی‌ها در این ولایت دست به اعتراض زده‌اند. هرچند این معترضان خواستار اقدامات فوری از سوی وزارت دفاع برای دفع حملات طالبان شده‌اند، اما تا کنون هیچ توجهی به خواست‌شان نشده است.

ولایت دایکندی در مرکز کشور از ولایت‌های نسبتا امن محسوب می‌شود که کنترل بیش‌تر ولسوالی‌های آن را دولت در دست دارد. اما سه ولسوالی (کجران، پاتو و ناوه‌میش) در این ولایت به‌دلیل هم‌مرزبودن با ولایت‌های ناامن ارزگان و هلمند، هرازگاهی شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه طالبان بوده است.