ARG

غنی: نمی‌گذارم حقوق زنان در روند صلح آسیب ببیند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در دیداری با شماری از فعالان حقوق زنان در کابل گفته است که تلاش‌ها در بخش صلح همه‌جانبه است و هیچ‌گونه معامله‌ای را که در آن حقوق زنان آسیب ببیند، قبول نمی‌کند.

در اعلامیه‌ی امروز (یک‌شنبه، 13 اسد) ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای غنی در این دیدار زنان را بخش عمده‌ای از آینده‌ی افغانستان خوانده و گفته است که حقوق آنان باید در تمامی عرصه‌ها تأمین شود.

رییس‌جمهور غنی افزوده است که بخش عمده‌ی کارش در حکومت وحدت ملی تمرکز روی حقوق زنان و آزادی‌های آنان در کسب‌وکار، تجارت، آموزش و تحصیلات عالی بوده است.

به گفته‌ی او، در دوران حکومت وحدت ملی به‌منظور محفوظ‌ماندن نقش و جایگاه زنان قوانین لازم تصویب شده است. آقای غنی تأکید کرده است که این قوانین می‌تواند حقوق زنان را در کشور تأمین کند.

رییس‌جمهور غنی پیش از این نیز بارها به حفظ حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده بود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز که در حال حاضر مصروف پیش‌برد هشتمین دور گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان طالبان در قطر است، باری گفته بود که در هر گونه توافق‌نامه‌ی صلح، حقوق زنان حفظ می‌شود و هر گونه موفقیت آینده‌ی افغانستان وابسته به مشارکت زنان می‌باشد.

دور هشتم مذاکرات میان هیأت امریکایی به رهبری آقای خلیل‌زاد و گروه طالبان روز گذشته (شنبه، ۱۲ اسد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

از سویی هم گروه طالبان نیز همواره تأکید کرده است که حضور و نقش زنان در دولت پس از توافق صلح با این گروه، براساس فقه حنفی درنظر گرفته می‌شود.