واکنش وزارت خارجه به شیوه پذیرایی از طالبان در ازبکستان: چنین حرکاتی روند صلح را تسهیل نمی‌کند

اطلاعات روز: وزارت خارجه افغانستان از پذیرایی ویژه‌ی هیأت طالبان از سوی دولت جمهوری ازبکستان انتقاد کرده و گفته است که چنین حرکاتی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان را تسهیل نمی‌کند.

هیأتی از گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر این گروه، به تازگی به ازبکستان رفته است. تصاویری که از این دیدار منتشر شده است، نشان می‌دهد که نمایندگان گروه طالبان به شکل ویژه از سوی مقام‌های دولت ازبکستان مورد استقبال قرار گرفته اند.

در این تصاویر دیده می‌شود در حالی که مقام‌های ازبکستانی همراه با نمایندگان طالبان در سالون غذاخوری نشسته اند، چند نوازنده مشغول اجرای موسیقی‌اند.

وزارت خارجه در رشته تویتی نوشته: «افغانستان همیشه از همکاری‌های منطقوی و بین‌المللی به خصوص کشورهای همسایه در روند صلح افغانستان استقبال کرده است. جمهوری ازبکستان، به عنوان یک کشور دوست و همسایه نیز آمادگی‌هایش را در این زمینه اعلام کرده است. اما چنین حرکاتی (اشاره به استقبال از طالبان توسط مقام‌های ازبکستانی) نمایانگر تسهیل روند صلح نیست.»

وزارت خارجه از کشورهای همسایه خواسته است که به روند صلح به مالکیت و رهبری مردم و دولت افغانستان احترام بگذارند.

گفت‌وگوها میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به مرحله‌ی حسای رسیده است.

منابعی از میان طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که قرار است فردا (یک شنبه، روز اول عید قربان) با حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شود.

زلمی خلیزاد پنج روز قبل پس از گفت‌وگو با طالبان در قطر، عازم هند شد و از آنجا به ناوری و آلمان سفر کرد. آقای خلیلزاد در رشته تویتی، نقش آلمان و ناروی را در روند صلح افغانستان کلیدی عنوان کرده است.