اعلام آمادگی بریتانیا به پرداخت 8 میلیون پوند برای انتخابات ریاست‌جمهوری

سفارت بریتانیا در کابل اعلام کرده است که این کشور برای حمایت از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هشت میلیون پوند کمک می‌کند.

سفارت بریتانیا امروز (پنج‌شنبه، 24 اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته که این مقدار پول به «برنامه‌ی حمایت از انتخابات سازمان ملل متحد» که مسئولیت فراهم‌آوری حمایت‌های تخنیکی به نهادهای مستقل انتخاباتی افغانستان را دارد، پرداخت می‌شود.

در اعلامیه از قول خانم الیسون بلیک، سفیر بریتانیا در افغانستان آمده است: «من خرسندم که بریتانیا از طریق فراهم‌آوری این کمک می‌تواند از این پروسه دیموکراتیک حمایت کند. بریتانیا از برگزاری انتخابات در افغانستان قویاً حمیات می‌کند تا مردم افغانستان بتوانند سهم برحق خود برای آینده‌ی کشورشان را ادا کنند.»

سفیر بریتانیا همچنین گفته است که کشورش از انتخابات به‌موقع، شفاف و معتبر حمایت می‌کند: «مردم افغانستان باید خودشان در مور آینده‌ی خود حرف بزنند و تصمیم بگیرند.»

سفارت امریکا در کابل نیز دیروز در دیدار با کمیشنران و مسئولان کمیسیون انتخابات گفته بود که کمیسیون باید شفافیت در انتخابات را فراهم و از حقوق رأی‌دهندگان حمایت کند.

انتخابات افغانستان هم‌زمان شده است با مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان. دور هشتم مذاکرات طالبان و امریکا به پایان رسید. هردو طرف رفته‌اند که با رهبران‌شان مشورت کنند. نمایندگان طالبان و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه‌ی امریکا دور هشتم مذاکرات را رضایت‌بخش عنوان کردند. قرار است پس از به  امضارسدین توافق صلح میان امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در یکی از کشورهای آلمان و ناروی آغاز شود.

در داخل افغانستان اما، رییس‌جمهور غنی به برگزاری به موقع انتخابات تأکید می‌کند و می‌گوید که صلح با طالبان از صلاحیت دولت منتخب آینده است و حکومت فعلی نمی‌تواند پیش از برگزاری انتخابات با طالبان مذاکره کند.