رییس‌جهور غنی: صلاحیت صلح از آن دولت منتخب آینده‌ است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی با اشاره تلویحی به اولویت انتخابات نسبت به صلح گفت که حکومت وحدت ملی که آخرین روزهای عمرش را می‌گذارند، نمی‌تواند روی مسایل پیچیده و دشوار مثل صلح، تصمیم بگیرد. ازاین‌رو نیاز است که انتخابات برگزار شود و دولت منتخب و با صلاحیت آینده در مورد صلح تصمیم بگیرد.

آقای غنی امروز (یک‌شنبه، 20 اسد) در سخنرانی عیدی‌اش گفت که مردم به رییس‌جمهور آینده صلاحیت می‌دهد که تصامیم دشوار را «با قوت و عزت» اتخاذ کند: «از آنجاییکه صلح قاطعیت می‌خواهد، صلاحیت می‌خواهد. بدون این مورد چگونه به سوی صلح برویم؟ در شش ماه آینده نیاز است که یک دولت منتخب روی کار آید تا مردم به آن صلاحیت واضیح بدهد و بر مبنای آن مشکلات خود را حل کنیم.»

وی تأکید کرد که تمام ترتیبات برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است: «ملت اکنون برای انتخابات آماده است و تمام ترتیبات آن در نظر گرفته شده است. 90 میلیون بودجه آن از سوی دولت افغانستان تأمین شد. مردم می گفتند که ما انتخابات را با صدقه خارجی برگزار می‌کنیم، نمی‌کنیم. دفعه بعد تمام بودجه انتخابات را خود ما پرداخت خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور غنی این ادعا را که خارجی‌ها در انتخابات افغانستان مداخله می‌کنند را رد کرد و گفت: «آیا ملت ما همان ملت نیست که در برابر استعمار قرن 19 و قرن 20 ایستاد؟ اگر توطیه‌های خارجی می‌بود امروز در جهان کشوری به نام افغانستان وجود نمی‌داشت. افغانستان هدیه کسی به افغان‌ها نیست.»

آقای غنی در حالی روی برگزاری به‌موقع انتخابات تأکید می‌کند که گفت‌وگوها میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه‌ی آیالات متحده امریکا برای صلح افغانستان به مرحله‌ی حساسی رسیده است.

منابعی از میان طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که قرار است در روزهای عید با حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شود. زمزمه‌های وجود دارد، در صورتی که توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شود، انتخابات افغانستان را با تعویق مواجه می‌کند.

در همین حال دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر، فعالیت‌های کمپاینی خود را به حالت تعلیق درآورده است و محمد ابراهیم الکوزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از تحریم انتخابات هشدار داده است.

«صلحی نمی‌خواهیم که دوباره افغان‌ها را دربه‌در و بی‌وطن کند»

رییس‌جمهور غنی گفت در این شکی نیست که صلح خواست هر افغان است اما نه صلحی که در پی آن دوباره مردم بی‌وطن شوند: «اجازه نمی‌دهیم که افغان‌ها یک بار دیگر دربه‌در و بی‌وطن شوند. ما نه فرار مغزها را می خواهیم و نه فرار سرمایه را. افغان‌ها یک سرمایه بزرگ بشری ایجاد کرده است. دوران آن گذشته است که دختر افغان در بند باشد. ملت بزرگ ما این اجازه را نمی‌دهد. وقت آن گذشته که کودکان ما مکتب نروند.»

«صلح را ما از حاشیه به متن آوردیم»

آقای غنی گفت که او در شش مرحله صلح را از حاشیه به متن آورد. او تشکیل حکومت وحدت ملی را مرحله‌ی اول آن عنوان کرد و گفت که تشکیل حکومت وحدت ملی از «جنجال‌های عظیم جلو»گیری کرد: «روزی که جوانان پیش ما آمدند و گفتند ما در کوچه‌ها بیرون می‌شویم و تظاهارت می‌کنیم، سوال من یکی بود: اولین فیر که شود جواب آخرین فیر را کی میدهد؟ من گفتم که شما در احساسات هستید.»

صلح با حزب اسلامی، گفت‌وگو با دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا روی صلح افغانستان، برداشتن شروط برای مذاکره با طالبان، آتش‌بس و در نهایت لویه‌جرگه از دیگر مراحلی بوده که به گفته‌ی آقای غنی بحث صلح را از حاشیه به متن آورد.

«قشر سیاسی متحد شوید»

رییس‌جمهور غنی با اشاره تلویحی به چهره‌های سیاسی که در یک سال اخیر با طالبان نزدیک شده‌اند و چندین بار در مسکو و دوحه با نمایندگان طالبان دیدار کردند، از آنان خواست که متحد شوند و از نظام جمهوری نگذرند: «خارج از جمهوریت آیا یک نفر این مملکت عزت دارد؟»

او یک بار دیگر تأکید کرد که کشور به جلو خواهد رفت و به گذشته برنخواهد گشت: «افغانستان با مشکلات مواجه خواهد شد، اما هیچ گاه به گذشته بر نخواهد گشت. ما آینده را نه برای دو نسل که برای 10 نسل آینده تأمین می‌کنیم.»

آقای غنی با اشاره تلویحی به طالبان گفت: «کسانی که ترور را وسیله این می‌داند که از افغان‌ها و دولت جمهوری اسلامی افغانستان خط اطاعت بگیرند، صدبار، دو باره فکر کنند. این ملت، ملت تسلیم‌شدن به زور نیست. در طول هزاران سال ما هویت ملی خود را نشان دادیم.»