مقام‌های ارشد امنیتی افغان و ناتو برای بررسی ادعای تلفات غیرنظامیان به پکتیا رفتند

اطلاعات روز: به دنبال ادعای تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیت ملی در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا، مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی افغان و ناتو برای بررسی این ادعا به آن ولایت سفر کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی پکتیا در اعلامیه‌ای گفته است که اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله، محمدمعصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان بعد از ظهر روز گذشته (پنج‌شنبه، 24 اسد) برای بررسی ادعای تلفات غیرنظامیان به این ولایت آمده‌اند.

به نقل از اعلامیه، این مقام‌ها در جریان سفرشان ضمن بررسی وضعیت امنیتی جنوب‌شرق کشور، با والیان پکتیا و پکتیکا و مردم این دو ولایت نیز دیدار کرده‌اند.

در این دیدار یک هیأت با صلاحیت برای بررسی تلفات غیرنظامیان در ولسوالی زرمت پکتیا توظیف شده و از این هیأت خواسته شده است تا یافته‌های‌شان را با مقامات ارشد امنیتی شریک کنند.

مقام‌های ارشد امنیتی از والیان پکتیا و پکتیکا نیز خواسته‌اند که در بررسی و روند تحقیق این قضیه به گونه‌ی مستقیم سهم بگیرند.

افزون بر این، در جریان سفر مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی افغان و ناتو به پکتیا، در مورد همکاری دوام‌دار و پشتیبانی نیروهای حمایت قاطع از نیروهای امنیتی افغان نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

گفتنی است که ریاست عمومی امنیت ملی روز دوشنبه (21 اسد) اعلام کرد که در نتیجه‌ی عملیات هدفمند نیروهای ویژه‌ی این ریاست در روستای «گولال کو» در ولسوالی زرمت پکتیا 11 جنگ‌جوی طالب به‌شمول دو سردسته‌ی این گروه کشته شده‌اند. این عملیات یک‌شنبه شب (20 اسد) صورت گرفته است.

در اعلامیه‌ی این ریاست آمده بود که در این عملیات قرارگاه گروه تروریستی طالبان هدف قرار گرفته و به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است، اما شماری از باشندگان ولسوالی زرمت ادعا کرده‌اند که کشته‌شدگان این عملیات همه غیرنظامیان بوده‌اند.

به دنبال این ادعاها، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده بود که آن‌را بررسی می‌کند.

در اعلامیه‌ی یوناما گفته شده بود: «یوناما در مورد گزارش‌هایی که حاکی از کشته‌شدن 11 غیرنظامی در عملیات تلاشی نیروهای طرف‌دار حکومت در جریان عید در پکتیا می‌باشد، عمیقا نگران است.»

به نقل از اعلامیه، گروه حقوق بشر یوناما در حال بررسی این موضوع است. در عین حال یوناما گفته بود که پاسخ‌دهی در مورد این ادعا ضروری است و آسیب‌رساندن به غیرنظامیان باید متوقف شود.

دفتر شورای امنیت ملی کشور نیز روز پنج‌شنبه (24 اسد) اعلام کرد که ادعای تلفات غیرنظامیان در ولسوالی زرمت پکتیا را بررسی می‌کند.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی آمده بود: «ریاست عمومی امنیت ملی توظیف شده تا آن‌عده اراکین و مقامات نظامی خویش را که در این عملیات سهیم بودند، تحت تحقیقات جدی قرار دهد.»