ARG

غنی: سربازان زندانی که جرم سنگین ندارند، آزاد می‌شوند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که تمامی نیروهای دفاعی و امنیتی زندانی که مرتکب فساد و خیانت‌های کلان نشده باشند، از زندان‌های کشور آزاد می‌شوند.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری کشور به نشر رسیده، آمده است که آقای غنی این گفته‌ها را عصر روز گذشته (دوشنبه، ۲۸ اسد) در دیداری با شماری از نیروهای امنیتی در وزارت امور داخله مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای غنی گفته است که تصمیم عفو و رهایی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به احترام صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان گرفته شده است.

او اما تأکید کرده است که آن تعداد از نیروهای دفاعی و امنیتی که مرتکب خیانت‌ها و فساد کلان شده باشند و یا هم «حق‌العبد» بالای شان باشند، شامل این عفو نمی‌شوند و از زندان‌ها آزاد نخواهند شد.

از سویی هم، آقای غنی در این دیدار با اشاره به روند صلح، آن را یک ضرورت در افغانستان خوانده، گفته است که جمهوریت و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قابل معامله در این صلح نمی‌باشد.

او خطاب به این نیروها افزوده است: «نقش شما موجب امنیت جهانی شده است و ما از کسی صدقه نمی‌خواهیم. این حق ما می‌باشد. به‌خاطر شما از موقف قوی در مذاکرات صلح قرار داریم و تا برقراری صلح، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، با قوت تمام با هر نوع تهدید مبارزه نمایند.»

رییس‌جمهوری کشور در این نشست همچنان تأکید کرده است که تأمین صلح باعث تغییر در پیمان‌ها با همکاران بین‌المللی افغانستان در جهت تمویل، تجهیز، آموزش و حمایت آنان به نیروهای دفاعی و امنیتی کشور نمی‌شود.

آقای غنی در حالی از رهاسازی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به احترام صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان خبر می‌دهد که جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل کشور حدود دو هفته‌ی پیش (پنج‌شنبه، ۱۷ اسد) گفته بود که پیشنهاد رهایی بیش از یک هزار زندانی نیروهای دفاعی و امنیتی از سوی این اداره به ریاست‌جمهوری فرستاده شده است.

بر اساس آمار دادستانی کل، در مجموع یک‌هزار و ۶۰۰ تن که شامل ۹۴۵ پولیس، ۴۵۵ نیروی ارتش، ۸۳ نیروی امنیت ملی و ۱۱۲ نیروی نظم عامه، سرحدی و محلی می‌شوند، در زندان‌های کشور زندانی‌اند.