ملک سلمان به غنی: از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می‌کنیم

اطلاعات روز: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در دیداری با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که کشورش ضمن حمایت از روند صلح به رهبری دولت افغانستان، همچنان در راه مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری می‌کند.

در این دیدار که روز گذشته (یک‌شنبه، 3 سنبله) در دومین روز سفر آقای غنی به عربستان انجام شده، دو طرف بر گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه میان کابل و ریاض تأکید کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که در این دیدار پادشاه عربستان ابراز امیدواری کرده که صلح و ثبات دایمی در افغانستان تأمین و جنگ نیز پایان یابد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز افزوده است که عربستان در راستای مبارزه با تروریزم و خکشانیدن ریشه‌های این پدیده، در کنار مردم افغانستان قرار دارد. او همچنان تأکید کرده است که وضعیت افغانستان را از نزدیک دنبال و از روند صلح به رهبری دولت افغانستان نیز حمایت می‌کند.

ملک سلمان گفته است: «برای تمام نهادهای عربستان سعودی وظیفه می‌دهم تا در راستای همکاری ها و سرمایه‌گذاری در افغانستان، با حکومت این کشور مشترکاً کار نموده و در این زمینه‌ها اقدامات عملی نمایند.»

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ، پادشاه عربستان همچنان ابراز آرزومندی کرده است که با بهبود روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و پاکستان، امنیت، ثبات و انکشاف منطقه بیشتر شود. به گفته‌ی او، دو کشور مسلمان باید مشترکا کار کنند و عربستان سعودی آماده‌ی هر گونه همکاری در این خصوص می‌باشد.

در همین حال رییس‌جمهور غنی در این دیدار به سرمایه‌گذاری عربستان در عرصه‌های انکشافی، تجارتی و اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی به افغان‌های مقیم آن کشور تأکید کرده و آن‌را برای امنیت و ثبات افغانستان مهم دانسته است.

در اعلامیه‌ی ارگ آمده است: «رییس‌جمهور غنی، تروریزم و افراطیت را خطر بزرگ برای امنیت و ثبات افغانستان، عربستان سعودی و تمام منطقه و جهان دانست و بر تلاش و مبارزه‌ی مشترک تمام کشورها در راستای سرکوب تروریزم تاکید کرد.»

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی روز شنبه هفته‌ی جاری (2 سنبله) در رأس یک هیأت بلند رتبه‌ی دولتی به عربستان سعودی رفته بود.

آقای غنی در جریان این سفر ضمن ادای حج عمره، تا کنون با ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان و شمار دیگری از مقام‌های دولتی عربستان سعودی دیدارهای جداگانه داشته است.