Security Council MeetingThe situation in AfghanistanReport of the Secretary-General on the situation in Afghanistan and its implications for international peace and security (S/2018/824)Special representative of the sg for Afghanistan

سازمان ملل خواهان آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان شد

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تنها را حل‌وفصل منازعات در افغانستان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

آقای یاماموتو این اظهارات را در جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است.  او افزوده است: «ضروری است تا گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود.»

نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در عین حال گفته است که سازمان ملل متحد آماده است از روند گفت‌وگوهای مستقیم بین‌الافغانی حمایت کند.

این در حالی است که به دنبال توقف مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از سوی رییس‌جمهور ترمپ، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که صلح واقعی زمانی تأمین شده می‌تواند که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف و آتش‌بس را بپذیرند. ارگ همچنان گفته بود که برای تأمین صلح واقعی، گروه طالبان باید به گفت‌وگوهای رودررو با دولت افغانستان حاضر شود.

یک روز پس از آن رییس‌جمهور اشرف غنی اعلام کرد که دولت افغانستان حاضر به مذاکره با طالبان است، اما این مذاکره باید براساس اصول پیش برود. آقای غنی روز دوشنبه هفته‌ی جاری (18 سنبله) در مراسم معرفی سرپرست جدید ریاست عمومی امنیت ملی همچنان گفته بود که هرگونه مذاکرات بدون آتش‌بس «غیرممکن» است.

با این حال گروه طالبان تا کنون حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده است.