ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

ارگ: گفت‌وگوهای امریکا با طالبان به دلیل دوام خشونت‌ها متوقف شد

اطلاعات روز: به دنبال تصمیم دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر توقف گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان، حکومت افغانستان اعلام کرده است که این گفت‌وگوها به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای همچنان گفته است که مردم و دولت افغانستان خواستار صلح پایدار و باعزت بوده و به تمام تلاش‌ها به هدف رسیدن به صلح متعهد است.

در اعلامیه آمده است: «مردم و دولت افغانستان خواستار صلح پایدار و باعزت بوده و به تمام تلاش‌ها به هدف رسیدن به صلح متعهد است. اما، مانع اصلی در پروسه‌ی جاری صلح، ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان علیه افغان‌ها، می‌باشد.»

ارگ ریاست‌جمهوری تأکید کرده است که صلح واقعی زمانی تأمید شده می‌تواند که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف و آتش‌بس را نیز بپذیرند. همچنان گفته شده است برای تأمین صلح واقعی، گروه طالبان باید به گفت‌وگوهای رودررو با دولت افغانستان حاضر شود.

براساس اعلامیه، دولت افغانستان به‌عنوان طراح، مدافع و تطبیق کننده‌ی صلح، به فیصله‌های لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح احترام گذاشته و تعقیب راهکار پیشنهادشده از سوی این جرگه را به محوریت مردم و مالکیت دولت افغانستان، مسئولیت خود می‌داند.

ارگ ریاست‌جمهوری همچنان افزوده است که دولت افغانستان از تلاش‌های صادقانه‌ی متحدین خود ستایش می‌کند و متعهد است که در آینده نیز با ایالات متحده‌ی امریکا و دیگر متحدین برای تأمین صلح دایمی و باعزت، مشترکا کار می‌کند.

ارگ در این اعلامیه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان نیز تأکید کرده و گفته است که یک حکومت قوی، قانونی و مشروع که در نتیجه‌ی انتخابات ایجاد خواهد شد، می‌تواند روند صلح را با دقت و تدبیر کامل به پیش ببرد.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا ناوقت شب گذشته (شنبه، 16 سنبله) اعلام کرد که به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر این گروه در کابل گفت‌وگوهای صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان را متوقف کرده است.

آقای ترمپ در رشته تویتی همچنان گفته است  که او دیدارش با رییس‌جمهور اشرف غنی و رهبران طالبان را که قرار بود امروز در کمپ دیوید انجام شود، نیز لغو کرده است.

او همچنان گفته که اگر گروه طالبان نتواند در جریان مذاکرات صلح به آتش‌بس توافق کند، هیچ گاهی قدرت مذاکره‌‌ی معنادار را نمی‌یابد.

در همین حال کای آیده، فرستاده‌ی سابق سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک پیام تویتری گفته است که طالبان با حملات اخیرشان تمام روند گفت‌وگوهای صلح را در معرض خطر قرار داده است.

او نوشته است: «آیا این فقط یک وقفه‌ی کوتاه است؟ من فکر نمی‌کنم. برگرداندن روند به مسیر و جایگاه قبلی‌اش می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. طالبان با حملات اخیرشان  تمام روند را در معرض خطر قرار داد.»

دونالد ترمپ در حالی گفت‌وگوهای صلح با رهبران طالبان و رییس‌جمهور غنی را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کرده است که زلمی خلیل‌زاد همزمان با پایان دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر به کابل آمده و گفته بود که دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده‌اند و تنها به تأیید دونالد ترمپ نیاز دارد.

آقای خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در کابل گفته بود که براساس این توافق، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»

به دنبال آن شماری از دیپلمات‌های پیشین امریکایی، وزیر خارجه و وزیر دفاع امریکا نیز نسبت به این توافقنامه ابراز نگرانی کرده بودند. حکومت افغانستان نیز از خلیل‌زاد در مورد پیامدهای احتمالی این توافقنامه وضاحت خواسته بود.

کمیته‌ی روابط خارجی کانگرس امریکا نیز سه روز پیش از زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور برای صلح افغانستان خواسته بود که برای وضاحت در مورد توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان، به نشست ویژه‌ی این کمیته حاضر شود.

الیوت اینگل، رییس این کمیته کانگرس امریکا در نامه‌ای عنوانی آقای خلیل‌زاد، از او خواسته بود که در مورد سود، زیان و پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه به کانگرس توضیحات بدهد.