غنی: با طالبان مذاکره می‌کنیم اما براساس اصول

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در اولین سخنرانی‌اش پس از توقف مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان می‌گوید که دولت افغانستان حاضر به مذاکره با طالبان است، اما این مذاکره باید براساس اصول پیش برود.

آقای غنی که امروز (دوشنبه، 18 سنبله) در مراسم معرفی سرپرست جدید ریاست عمومی امنیت ملی صحبت می‌کرد، همچنان گفت که هرگونه مذاکرات بدون آتش‌بس «غیرممکن» است.

او گفت که شرایط برای صلح را دولت افغانستان فراهم کرد، اما گروه طالبان از آن برداشت غلط کردند. او تأکید کرد که طالبان نباید برداشت اشتباه کند، زیرا «ملت افغانستان تسلیم زور نمی‌شود».

رییس‌جمهور غنی افزود که مالکیت روند صلح از مردم افغانستان است. او گفت: «صلح ملی است، سمتی، قومی و حزبی نیست. این خواست تمام مردم افغانستان است و شما دیدید که در لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح مردم خواستار صلح بودند.»

آقای غنی تأکید کرد که او برای قربانی حاضر است اما روی «جمهوریت» افغانستان معامله نخواهد کرد. به گفته‌ی او، قانون اساسی و حقوق زنان و مردان افغانستان نیز قابل معامله نیست.

این اظهارات در حالی از سوی رییس‌جمهور غنی مطرح می‌شود که براساس گفته‌های زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، امریکا و طالبان در نُه دور مذاکره در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

براساس متن توافق‌نامه‌ی دو طرف که به رهبران حکومت وحدت ملی نیز نشان داده شده بود، آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان از بخش‌های مهم آن بوده است.

حکومت افغانستان و شماری از دیپلمات‌های پیشین امریکایی اما نسبت به پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه ابراز نگرانی کرده و از آقای خلیل‌زاد خواستار وضاحت شده بودند.

با توجه به این نگرانی‌ها، دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا شنبه شب (16 سنبله) در رشته‌تویتی اعلام که روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر طالبان در کابل، متوقف کرده است.

انتخابات

از سویی هم رییس‌جمهور غنی در مراسم معرفی سرپرست جدید ریاست عمومی امنیت ملی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد و گفت که تنها راه حل بحران‌های چهل سال گذشته، تطبیق قانون اساسی و برگزاری انتخابات است.

آقای غنی گفت: «یک ملت آزاد همیشه تصامیم خود را باید به آزادی بگیرد. ما نظام‌های مختلف را تجربه کرده‌ایم، تنها راه حل بحران‌های میراثی چهل ساله، تطبیق قانون اساسی و برگزاری انتخابات است.»

او در عین حال گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور وظیفه دارند تا در روزهای آینده زمینه‌ی برگزاری یک انتخابات شفاف و سرتاسری را فراهم کنند.

این در حالی است که قرار است تا کمتر از بیست روز دیگر (ششم میزان) انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور برگزار شود.