نقش برنج در انتخابات

 نه، مزاح نمی کنم. درست خوانده اید: نقش برنج در انتخابات. اخیرا دانشمندان چیزهای زیادی کشف کرده اند: مثلا این که میزان حیای یک انسان ربط مستقیم دارد به میزان مصرف چای سبز. یعنی اگر شما چای سبز بنوشید، هر قدر حیا هم داشته باشید بیست دقیقه بعد تشناب به کعبه ی آمال تان تبدیل می شود. در این حالت، مستقیما نزد کاکای ریش سفیدی که با شخصیت و مناعت تمام پیش دکان خود نشسته می روید و بدون این که به او سلام بدهید می پرسید: ” هوی! تشناب کجاست؟”. گناه شما نیست. اولا در این شهر، کابل جان، تشناب نیست و انواع شاش گیرهایی که در تلویزیون ها اعلان می شوند فقط کودکان را در وزنه برداری قوی می سازند و شوربختانه در سایزهای بزرگ هم نمی آیند. ثانیا، هیچ دیگر، همان اولا را دو باره بخوانید. البته حتما توجه کرده اید که سابق که چای سبز نمی خوردید، از فرط ادب سعی می کردید از کنار یک سگ ِ خوابیده در کنار سرک نرم و آهسته قدم بردارید که مبادا چینی نازک تنهایی اش تَرَک بردارد و به پا خیزد و یک ماچ خونین از کمر نه چندان باریک تان بگیرد. چای سبز شما را خراب کرد.

 به هر حال، از جمله ی کشف های اخیر دانشمندان یکی هم دست یافتن به نقش برنج در سیاست است. نتیجه ی تحقیقات چهار تن از دانشمندان دانشگاه استنفورد امریکا نشان می دهد که در برنج ماده یی هست به اسم “نشایسته”. داخل شدن این ماده به بدن، درجه ی تشخیصوماکتین خون آدم را به شدت پایین می آورد. به همین خاطر کسانی که در فصل انتخابات زیاد برنج می خورند معمولا از تشخیص شایسته از ناشایسته ناتوان می شوند و غالبا به نامزدهایی رای می دهند که شایسته ی ریاست جمهوری نیستند.

 داکتر آلن بولکاک مدیر این پروژه ی تحقیقی گفت:

” خوردن برنج در فصل انتخابات خیلی خطرناک است. این که نامزدها سعی می کنند در روزهای پیش از رای دادن به مردم پلو بخورانند به این خاطر است که می خواهند تشخیص مردم را دچار اختلال کنند”. وی در پاسخ به این سوال که اگر یک شخص ابتدا پلو یک نامزد ریاست جمهوری را بخورد و آن گاه چای سبز بنوشد این ترکیب چه تاثیری بر رفتار او خواهد گذاشت، گفت:

” شما فکر می کنید این هایی که حد اقلی از ادب گفت و گوهای سیاسی را رعایت نمی کنند و بیست و چهارساعت فحش می دهند، کی هایند؟ همان هایی اند که پلو می خورند و سرش چای سبز می ریزند. تحقیقات ما نشان می دهد که هر دانه ی برنج ده میلی متر از سلول های تولید کننده ی مواد استقلالوکتوز مغز آدم را خراب می کند. مشکل این است که ما در مورد برنج دقیق فکر نمی کنیم. به صورت کلی می گوییم پلو خوردیم و خوب کردیم، زور تان داده؟ هیچ وقت نمی گوییم من امروز 16239 دانه برنج خوردم. اگر این طوری در باره ی برنج فکر کنیم، تصویر دقیق تری از فاجعه به دست می آوریم”.

 قرار است  اعضای این تیم تحقیقی در آینده به افغانستان سفر کنند و ببینند که آیا در افغانستان هم برنج چنین نقش ویرانگری در انتخابات دارد، یا نه، در افغانستان ارتفاع کوه ها نقش کارسازتری دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *