در سه سال گذشته 480 آموزگار و دانش‌آموز از سوی «تروریستان» کشته شده‌اند

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی کشور در واکنش به گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد تلفات غیرنظامیان در جریان نُه ماه گذشته‌ی سال جاری میلادی، گفته است که گروه طالبان به زندگی غیرنظامیان توجه ندارد و کودکان بی‌گناه را عمدا هدف قرار می‌دهد.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی همچنان گفته شده است که «تروریستان» از سال 2017 میلادی تا کنون ده‌ها باب مکتب را از بین برده و همچنان بیش از 480 آموزگار، دانش‌آموز و کارکنان معارف را کشته‌اند.

به نقل از اعلامیه، در حالی که طالبان حملات مسلسل در برابر اهداف غیرنظامی انجام می‌دهد، حکومت افغانستان گام‌های استواری را به‌منظور حفاظت از مردم، کاهش تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها و ارایه‌ی کمک‌ها به بازماندگان غیرنظامی و بیجاشدگان بر می‌دارد.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) روز گذشته (پنج‌شنبه، 25 میزان) با نشر گزارشی در مورد تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها در افغانستان گفته است که در ۹ ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) دو هزار و ۵۶۳ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

در گزارش یوناما همچنان آمده است که در این مدت پنج هزار و ۶۷۶ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

یوناما با ابراز نگرانی از بالابودن تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته‌ی سال جاری میلادی و با اشاره به کشته و زخمی شدن هشت هزار و ۲۳۹ نفر گفته است که تلفات غیرنظامیان به بالاترین سطح آن رسیده است.

بر اساس این گزارش میزان تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته در مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۱۸) ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش یوناما از طرف‌های جنگ افغانستان خواسته شده است که به مکلفیت‌شان در مورد حفاظت از غیرنظامیان در مطابقت به قانون بشردوستانه‌ی بین‌المللی متعهد باشند.

گروه طالبان در واکنش به نشر این گزارش گفته است که یوناما تحت فشار امریکایی ها است و در این گزارش تلاش شده است که به امریکایی‌ها برائت داده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *