واکنش‌ها به انفجار خونین روز جمعه در مسجدی در ننگرهار

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در واکنش به انفجار خونین روز گذشته (جمعه، 26 میزان) در یک مسجد در ولسوالی «هسکه مینه» ولایت ننگرهار، گفته است که تروریستان و حامیان آنها هیچ وقت با حمله بر مساجد، شفاخانه‌ها، غیرنظامیان و تأسیسات عامه به اهداف شوم‌شان نمی‌رسد.

آقای غنی گفته است که طالبان در برابر قانون و مردم افغانستان مسئول است، زیرا به گفته‌ی او طالبان هم خود حملات خونین و تروریستی را انجام می‌دهد و هم زمینه‌ی حملات، جنایات، و ترور دیگر گروه‌های تروریستی به‌شمول داعش را فراهم می‌کند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز گفته است که «این جنایت نابخشودنی ضعف و شکست دشمن» را آشکار می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن این حمله، گفته است که عاملان این حمله باید مورد بازخواست قرار بگیرند.

سفارت امریکا در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که کشتن نمازگزاران بی‌رحمانه و غیرقابل قبول است.

جان بس، سفیر امریکا در کابل در یک پیام تویتری همچنان نوشته است: «تمامی افغان‌ها حق دارند تا در یک فضای امن عبادت و زندگی کنند.»

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که ناتو در جنگ با تروریزم بین‌المللی در کنار افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌ایستد.

انفجار در یک مسجد در منطقه‌ی «جودره»ی ولسوالی هسکه مینه حوالی ساعت 1:30 دقیقه‌ی روز گذشته (جمعه، 26 میزان) هنگام نماز جمعه رخ داد. منابع امنیتی در ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در نتیجه‌ی این انفجار سقف مسجد نیز فروریخته است.

نوعیت این انفجار هنوز مشخص نشده، اما مبارز اتل، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که یک فیر مرمی راکت به این مسجد برخورد کرده است.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار اعلام کرده است که در نتیجه‌ی این انفجار 62 غیرنظامی کشته و 36 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این دفتر آمده است که زخمیان این رویداد برای درمان به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند. شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار به تمامی شفاخانه‌های نظامی و غیرنظامی در این ولایت هدایت داده است که به زخمیان انفجار روز جمعه به گونه عاجل رسیدگی کنند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست داشتن در این انفجار خونین را رد کرده است.

ولایت ننگرهار در شرق کشور از ولایت‌های ناامن و خاستگاه گروه داعش در افغانستان به شمار می‌رود. گروه‌های طالبان و داعش در شماری از ولسوالی‌های این ولایت به شمول شهر جلال‌آباد، مرکز آن فعالیت گسترده‌ی تروریستی دارند.