کمیسیون حقوق بشر حمله بر مسجدی در ننگرهار را «جرایم جنگی» خواند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که حمله بر مسجدی در ولسوالی «هسکه مینه»ی ولایت ننگرهار مصداق «جنایت علیه بشریت» و «جرایم جنگی» است.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که امروز (شنبه، 27 میزان) منتشر شده، آمده است که انفجار روز گذشته در ننگرهار ناشی از دو حلقه ماین جاسازی‌شده در مسجد بوده است. به نقل از اعلامیه، در این رویداد 62 غیرنظامی کشته و 60 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در اعلامیه آمده است: «این حمله به دلیل قساوتی که در آن به کار رفته است (دو انفجار پی‌هم ماین جاسازی‌شده در میان نمازگزاران) و کمیت و کیفیت قربانیان (62 کشته و 60 تن زخمی با سنین متفاوت)، مصداق جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است.»

کمیسیون حقوق بشر همچنان گفته است که کشتار جمعی مردم در «عبادت‌گاه‌ها» و حمله بر مناسبت‌های اجتماعی و گردهمایی‌های مردمی، نشان‌دهنده‌ی اعمال مجرمانه هدفمند و سیستماتیک ضد بشری است.

به نقل از اعلامیه، کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی از افزایش روزافزون تلفات غیرنظامیان، گفته است که گزارش‌های نظارتی این کمیسیون و گزارش‌های رسانه‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی، نشان‌دهنده‌ی افزایش روزافزون شمار تلفات غیرنظامیان در سال جاری است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر خواستار رعایت حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه شده است. این کمیسیون از نهادهای مسئول کشفی، امنیتی و قضایی نیز خواسته است که برای شناسایی عاملان، بازداشت و پیگرد عدلی و قضایی آنان به‌طور همه‌جانبه تحقیق کنند.

انفجار در یک مسجد در منطقه‌ی «جودره»ی ولسوالی هسکه مینه حوالی ساعت 1:30 دقیقه‌ی روز گذشته (جمعه، 26 میزان) هنگام نماز جمعه رخ داد. منابع امنیتی در ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که در نتیجه‌ی این انفجار سقف مسجد نیز فروریخته است.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار پیشتر اعلام کرده بود که در نتیجه‌ی این انفجار 62 غیرنظامی کشته و 36 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های متفاوت داخلی و خارجی مواجه شد. رهبران حکومت وحدت ملی، سازمان ملل متحد، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، سفارت امریکا در کابل و… این حمله را محکوم کرده‌اند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست داشتن در این انفجار خونین را رد کرده است.

ولایت ننگرهار در شرق کشور از ولایت‌های ناامن و خاستگاه گروه داعش در افغانستان به شمار می‌رود. گروه‌های طالبان و داعش در شماری از ولسوالی‌های این ولایت به شمول شهر جلال‌آباد، مرکز آن فعالیت گسترده‌ی تروریستی دارند.